Ovogodišnji 56. Bitef festival sa krovnom temom „Mi – junaci rada svog“, ugostiće predstave iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Slovenije i Velike Britanije, ali će i ko-producirati dve predstave iz Srbije:
„Bitef je smatrao da, naročito u kontekstu ovogodišnje teme, nije odgovorno da se budžetska sredstva troše samo na dovođenje kvalitetnih inostranih produkcija, već da je potrebno nešto uraditi i za domaću pozorišnu scenu, posebno za onaj deo scene koji nazivamo nezavisnom, jer je ona kod nas najgore prošla tokom pandemije, za razliku od drugih zemalja gde je nezavisni sektor dodatno bio zaštićen“, izjavio je Ivan Medenica, umetnički direktor festivala, prilikom prve Bitefove šetnje sa novinarkama i novinarima održane u petak 7. jula.
Prva predstava pod nazivom „Dr Auslender (Made for Germany)“ bavi se masovnim iseljavanjem srpskih lekara i drugih zdravstvenih radnika i radnica u Nemačku zbog boljih uslova života i rada, dok se druga predstava, „Svet bez žena“, bavi radnim pravima žena u domaćem pozorištu.
Proizvodnja doktora za Nemačku
Predstava „Dr Auslender (Made for Germany)“ reditelja Bojana Đorđeva tematizuje masovno iseljavanje srpskih lekara i drugih zdravstvenih radnika i radnica u Nemačku zarad boljih uslova života i rada.
Ono što je posebno zanimljivo u ovoj predstavi je to što će biti odigrana „na licu mesta“, to jest, tamo gde se ti budući doktori (auslenderi) proizvode „za izvoz“ – u Amfiteatru za anatomiju Medicinskog fakulteta u Beogradu.
„Centralni deo predstave čine njihove ispovesti, dileme, odluke, razlozi zbog kojih su otišli ili zbog kojih se vraćaju“, objasnio je reditelj predstave, Bojan Đorđev.
Za potrebe predstave intervjuisano je trinaest zdravstvenih radnika i radnica, različitih profila i stepena obrazovanja, čije ispovesti su dramaturški obradile Tanja Šljivar i Mina Milošević.
Na pitanje zašto baš lekari, Đorđev odgovara da je ova društvena tema više nego aktuelna:
„U poslednjih pet, šest godina čuli smo za niz ovakvih slučajeva u bliskom okruženju, mnogi se spremaju ili su već otišli na taj put, nemački se uči masovno. Osim toga, ono što je meni bilo važno jeste to što lekari i medicinski radnici i radnice čine veliki broj pozorišne publike kod nas, pa je i ta veza simbolična“.
U predstavi igraju Dragana Varagić, Željko Maksimović, Aleksandar Đinđić i Olivera Guconić, a iza predstave koprodukcijski stoje Bitef i Jugoslovensko dramsko pozorište, uz podršku Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Konferenciji za štampu je prisustvovao i prodekan za poslediplomsku nastavu Medicinskog fakulteta prof. dr Arsen Ristić koji je izjavio da se ipak nada da će se njegove mlađe kolege i studenti, nakon što u inostranstvu prikupe znanja i razviju nove veštine, ipak vratiti i nastaviti da se bave ovim pozivom u Srbiji.
Radni položaj žena u domaćem pozorištu
„Svet bez žena“, autorski projekat Maje Pelević i Olge Dimitrijević, druga je domaća predstava, koju Bitef koproducira zajedno sa Centrom za kulturnu dekontaminaciju gde je i održan drugi deo konferencije.
„Kako se Olga i ja bavimo pozicijom žena, gledale smo prvo kolika je, u kvantitativnom smislu, zastupljenost žena u srpskom teatru“, istakla je Maja Pelević i dodala:
„Potom smo krenule u malo istraživanje, sa posebnim akcentom na prisustvo žena na rukovodećim pozicijama i pozicijama moći. Pokazalo se da je, čak i danas, drastično manja zastupljenost žena, posebno na mestima gde se nalaze veće količine novca.“
Pored otežanih radnih uslova, gubitka posla, predstava preispituje i načine na koje se žene tretiraju u pozorišnim procesima, a dodatni deo istraživanja, nakon izvođenja same predstave, trebalo bi da pokrene debatu i utiče na postojeće regulative i kulturne politike u zemlji.
To je razlog i direktne saradnje ove dve institucije, budući da se Centar za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) upravo bavi postavljenim tematskim okvirom:
„Nas zanimaju izrazito projekti koji prosto nisu izvodivi ili ih, pak, ne žele na drugom mestu“, izjavila je pozorišna rediteljka Ana Miljanić u ime CZKD-a i istakla:
„Posebno nas zanima da ova predstava doprinese kulturno-političkom, a ne samo umetničkom promatranju teme kojom se Maja i Olga bave.“
Nakon razgovora, kustos i urednik likovnog programa CZKD-a, Dejan Vasić, predstavio je i aktuelnu izložbu „Ovo je mural“ koja se bavi dometima i ograničenjima murala u javnom prostoru, sa akcentom na njihov potencijal za različite političke narative.
Obe predstave će biti izvedene na 56. Bitefu, od 27. do 29. septembra. Predstavu „Dr Auslender (Made for Germany)“ publika će u Amfiteatru za anatomiju Medicinskog fakulteta moći da pogleda svako veče od 19 časova, dok će se „Svet bez žena“ pomenutih večeri izvoditi u Centru za kulturnu dekontaminaciju, od 21 čas.
V.K.