Da li je ovo početak kampanje za promociju javnog prevoza u Beogradu?

Foto: Dina Čubrić

Na ulicama Beograda su se pojavili bilbordi putem kojih se podstiče plaćanje karata u javnom prevozu. Kampanju potpisuju Grad Beograd i Sekretarijat za javni prevoz a osnovna poruka glasi „Vaša karta za bolju vožnju“.

Na bilbordu čije su se fotografije pojavile na društvenim mrežama prikazano je sedište u autobusu javnog prevoza na kojem stoji natpis „Kada bi svi naplatili kartu bila bih tapacirana!“.

Iz gradskog Sekretarijata nismo dobili potvrdu da li je ovo kampanja za „povećanje poverenja građana i promene slike o javnom prevozu” koja je najavljivana sredinom avgusta.

Da podsetimo, Sekretarijat za javni prevoz grada Beograda je u avgustu raspisao tender za medijsku kampanju reklamiranja javnog prevoza u vrednosti od 90 miliona dinara.

Kako je navedeno u konkursnoj dokumentaciji „korisnici javnog prevoza nisu dovoljno obavešteni o sprovedenim aktivnostima na unapređenju kvaliteta usluge”, a sam cilj kampanje bi bio „da se komunikacijom sa korisnicima poveća prihod od prodaje karata kako bi javni prevoz u Beogradu postao kvalitetniji i bolji, reprezentativan i prepoznatljiv“.

Tapacirano sedište pre svega

Svima koji koriste javni prevoz u Beogradu je jasno da postoje veliki problemi u funkcionisanju ovog sistema.

Ipak, da je iko zaista pitao ljude koji svakodnevno provode vreme u vozilima javnog prevoza šta su problemi i šta treba menjati – tapaciranje sedišta bi se dosta slabo kotiralo.

Građani i građanke Beograda javni prevoz često čekaju duže od pola sata, nekada i više od sat vremena, što dovodi do revolta i spontanih blokada saobraćajnica što se desilo i juče na Avalskom putu.

Osim što negoduju zbog čestih i dugotrajnih zatvaranja određenih saobraćajnica, građani su nezadovoljni i ukidanjem određenih linija. Tako su nezadovoljni stanovnici Zvezdare pokrenuli kampanju za vraćanje trole na liniji 28.

Više od tvrdih sedišta korisnike brine i bezbednost u vozilima javnog prevoza pošto nije retkost da se ostareli autobusi zapale ili pokvare tokom vožnje. To pokazuje i nedavna saobraćajna nesreća u kojoj je jedna žena povređena, a revoltirani građani kamenovali autobus i napali šofera.

Tapaciranje sedišta sigurno ne bi bio prioritet ni vozačima u javnom prevozu. Radnici u firmama koje vrše uslugu javnog prevoza u Beogradu kao najveće probleme ističu nedostatak vozila, starost vozila, kao i niske plate što je mnoge njihove kolege navelo da zaposlenje potraže u inostranstvu gde su daleko bolje plaćeni.

Foto: Nemanja Jovanović / Kamerades

Tapacirani cinizam

Prebacivanje odgovornosti za loš javni prevoz na ljude koji ne plaćaju kartu i svođenje situacije na problem netapaciranih sedišta je cinizam gradskih vlasti.

Za loše stanje u javnom prevozu u Beogradu nisu odgovorni korisnici i korisnice već gradske vlasti koje prethodne dve decenije podstiču privatizaciju u javnom prevozu i prelivanje javnih budžeta privatnicima. Postepeno uvođenje privatnih prevoznika i predavanje sistema naplate privatnoj firmi (BusPlus) nisu smanjili ulaganja grada u javni prevoz, ali jesu uticali na smanjenje kvaliteta i bezbednosti kao i na mogućnost javnog preduzeća GSP da ostvaruje dobit koja bi se ulagala u poboljšanje prevoza.

Kako izgleda, iz tapaciranih fotelja gradske uprave teško je sagledati probleme javnog prevoza.

M.M.

Prethodni članak

Ekološki protest u Novom Sadu – „Za život, šume, vode i grad“

U Srbiji najmanja izdvajanja za kulturu u regionu

Sledeći članak