„Kao kolega mnogih glumica i glumaca koji su poslednjih nedelja izloženi javnim napadima, najoštrije osuđujem sve izjave vladajuće koalicije, uz podsetnik – da je po Ustavu ljudski život neprikosnoven, a fizički i moralni integritet čoveka nepovrediv“, za Mašinu je izjavio Igor Koruga, koreograf i autor aktuelne plesne predstave „Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom“ koju će publika imati prilike ponovo da pogleda u okviru glavnog programa 57. Bitef festivala.
Koruga je ovu izjavu dao povodom serije napada na glumice i glumce koji su dali podršku protestima „Srbija protiv nasilja“. Napadi dolaze od vladajuće koalicije a kulminirali su objavljivanjem videa u kom se glumci targetiraju imenom i prezimenom i prozivaju za „uhlebljivanje“ na državni budžet. Kako se moglo videti u pomenutom videu, pojedini glumci i glumice optužuju se i za „pozivanje na antidemokratske metode rušenja države i ustavnog poretka“ i „anticivilizacijske akte“ što je, uzimajući u obzir specifičan istorijski trenutak u Srbiji, dovelo do eskalacije pretnji i njihove (životne) ugroženosti.
„Iako zgrožen time do koje mere se u medijskom i javnom prostoru koristi spinovanje informacija, zloupotreba i retoričko preobražavanje slobode govora i mišljenja, lažno moralisanje, laganje generalno, i konačno – nasilje, posebno me poražava činjenica koliko pretnje javnim ličnostima i radnicima u kulturi maksimalno oslikavaju mehanizme zastrašivanja i kažnjavanja koje svi građani Srbije godinama (svakodnevno) proživljavaju na svom poslu, u kući, na ulici – svaki put kada primene ili izraze kritičko mišljenje, propitivanje, neodobravanje, neslaganje po pitanju bilo čega“, kazao je.
Koruga je skrenuo pažnju i na restriktivne kulturne politike koje se sprovode prema umetnicima i radnicima u kulturi čime se onemogućava njihovo demokratsko pravo na rad, elementarne i infrastrukturne uslove za rad, kao i kontinuiran razvoj umetničke scene.
Ranjivost je dobar vid otpora moćima
„Međutim, ovo sveopšte stanje ranjivosti, izloženosti, straha, podseća me na jednu staru tezu: da biti ranjiv ne znači da se ne može pružati otpor. Ranjivost je dobar vid otpora moćima, pogotovu kada pokreće i okuplja tela ugroženih,“ ističe ovaj angažovani koreograf, koji se u svojim autorskim predstavama često bavi pitanjem istorije, kao i statusa i uloge izvođačkih umetnosti u (post)jugoslovenskom kontekstu, prekarnim uslovima rada na nezavisnoj kulturno-umetničkoj sceni, odnosom umetnosti i politike i mnogim drugim pitanjima.
Igor Koruga insistira na stavu da telo, kao i njegova ranjivost, ne postoji bez društvenih odnosa.
Iako podložni uslovima i infrastrukturama sveta oko nas, koji oblikuju i normativizuju naše živote, u smislu toga šta se sme, šta može, a šta ne sme, ovaj mladi umetnik smatra da mi kao građani istovremeno možemo i da delujemo na te uslove i infrastrukture putem različitih kritičkih interpretacija, artikulacija, ujedinjavanja, reagovanja i promišljanja, naročito putem zajedničkih pokušaja.
„Zato podržavam akt svakog pojedinačnog javnog oglašavanja i deljenja svake vrste nasilja koju umetnici, ali i svi drugi građani, u nekom trenutku proživljavaju, jer se time šalje poruka da u ranjivosti nikada nismo sami, kao i da zanemarivanje ranjivosti vodi ka idealizaciji ’čvrstog’, ’jakog’, ’stabilnog’ tela/ličnosti – što je proizvod patrijarhalnog, centralističkog, kontrolišućeg, maskulinog, anti-demokratskog, anti-civilizacijskog i neoliberalno-kapitalističkog poretka“, izjavio je i zaključio:
„Shvatanjem da ranjivost i otpor mogu da rade zajedno, i sama moć uvek dobija rok trajanja“.
V.K.