Ministarstvo prosvete poslalo je dopis školama 2. juna, sa neopozivom odlukom o ranijem završetku školske godine. Učenici i nastavnici su imali samo 4 dana da adaptiraju planove i zaključe sve ocene u roku koji je Ministarstvo propisalo.
Nakon tragičnih događaja koji su obeležili prethodni mesec, deci je više nego ikad potrebna sigurnost i stabilnost, a odluka Vlade da se školska godina završi skoro mesec dana ranije je sve osim toga. Obrazovni stručnjaci su osudili ovu odluku, nazivajući je nepromišljeno i izneli sve posledice iste.
Motivisani da adekvatnije odgovore na potrebe učenika nakon traumatičnih događaja sa početka maja, tim psihologa i pedagoga sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu pozitivno je odgovorio na poziv Radne grupe za podršku mentalnom zdravlju i sigurnosti mladih Vlade Republike Srbije i započeo sa pružanjem podrške u obrazovno-vaspitnim aktivnostima učenicima, roditeljima i nastavnicima OOŠ ,,Vladislav Ribnikar” i drugim školama.
U saopštenju za javnost, Tim za obrazovanje Filozofskog fakulteta u Beogradu iznesi stav prema informacijama koje su se prethodnih dana pojavile u medijima, a tiču se „adaptacije programa za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje“ koja bi imala za cilj „promovisanje tolerancije, nenasilja i borbe protiv nasilja“, a čija se implementacija najavljuje od 1. septembra, i to u saradnji sa Filozofskim fakultetom.
Odlučili su se da svoje stavove javno iznesu posebno usled činjenice da „prethodnih dana nije bilo sasvim jasno ko i kako donosi odluke o obrazovanju“:
„Naš tim prepoznaje da su u obrazovanju neophodne sveobuhvatne promene i oseća potrebu i odgovornost da u saradnji sa relevantnim institucijama i zainteresovanim stranama doprinese tome da obrazovne ustanove u Srbiji postanu odgovarajuće mesto za učenje, razvoj i druženje. Istovremeno, želimo da istaknemo da takve sveobuhvatne promene ne mogu da se osmisle i realizuju „preko noći“ – iskustvo sa reformama iz prethodnog perioda jasno pokazuje da ishitrene i/ili jednostrano nametnute promene frustriraju sve učesnike u obrazovnom procesu, bez pozitivnih rezultata“.
Grupa univerzitetskih profesora i stručnjaka za obrazovanje se takođe oglasila povodom ove odluke Vlade. U saopštenju za javnost dalje predočavaju posledice ovakve odluke, prenosi Danas.
„Ovom odlukom poslata je poruka deci i društvu da nam škola, u suštini, ne treba. Tako smo, kratkoročno gledano, ukinuli jedan važan razvojni oslonac, a dugoročno još jednom narušili poverenje u obrazovni sistem.“
Obrazovni stručnjaci naglašavaju da školsko okruženje treba pre svega da bude stabilno i sigurno, a potom i smisleno i struktuirano – što je posebno značajno u situaciji krize u kojoj smo se našli.
Bez elaboriranja ili prostora za raspravu, a svakako bez konsultacija sa prosvetnim radnicima, ne možemo da se na zapitamo šta je pravi razlog za donošenje ovakve odluke ali i kakvu poruku šaljemo deci.
„Donošenjem nepromišljenih odluka koje se stalno menjaju šaljemo poruku deci i mladima da ne mogu da se pouzdaju u nas odrasle da smo sposobni da upravljamo situacijom, što može dodatno da poveća njihov doživljaj nesigurnosti“, zaključuju univerzitetski radnici.
A.G.A.