„Pravo na rad i kad si mlad“ je kampanja na društvenim mrežama koju je pokrenula članica redakcije portala Mašina u okviru regionalnog projekta „Youth 4 Inclusion, Equality & Trust“.
Iako je pitanje radnih prava pitanje svih građana u Srbiji, mladi se nalaze u dodatno nepovoljnom položaju usled svoje neinformisanosti, o čemu ste ranije mogli da čitate na Mašini.
Koliko god tehničke veštine kao što su pisanje CV-a i priprema za intervju bile važne, mladi takođe treba da budu upoznati sa svojim pravima i obavezama na radnom mestu. Edukacija o radnim pravima, zaštiti od diskriminacije i mobinga, kao i načinima za prijavljivanje nepravilnosti, trebalo bi da bude sastavni deo pripreme mladih za ulazak na tržište rada. Ipak, radna prava su tema koja se izbegava, kako u formalnom tako i neformalnom obrazovanju koje je dostupno mladima.
Kampanja „Pravo na rad i kad si mlad“ osim informativnog karaktera, kroz intervjue prikazuje i probleme i nedoumice sa kojima se mladi suočavaju pri izlasku na tržište rada.
„Mladi nemaju mnogo izbora i mogu samo da ignorišu prava koja nemaju“
Kroz razgovor sa mladima, ova kampanja prikazuje da mladi nisu naročito upoznati sa pojmom radnih prava, delom jer im ove informacije nisu bile lako dostupne, a delom jer, kako sami kažu, „idu linijom manjeg otpora“.
„Kao radnici bez iskustva, mladi nemaju mnogo izbora i mogu samo da ignorišu prava koja nemaju“, u intervjuu je izjavio jedan od učesnika kampanje.
Neki od učesnika su radili i rade na crno a da toga i dalje nisu svesni, neki su radili za platu manju od minimalca jer pre svega nisu znali ni šta je minimalac. To nam govori da mladi nisu upoznati sa elementarnim stvarima pre nego što izađu na tržište rada.
Jedna od intervjuisanih učesnica uočila je da mladi nisu lenji i nezaintersovani „uprkos stavu starijih generacija“, već da nemaju dovoljno prilika za rad, najviše zbog neiskustva. Kako sami zaključuju, poslodavci ovo neiskustvo mladih itekako koriste.
Još jedan problem sa kojim se mladi susreću je usklađivanje rada i studiranja. „Firme odbijaju da zaposle studente tako da mogu da se usklade sa fakultetom, iako svi potenciraju da se studenti zapošljavaju“, istakao je jedan od od učesnika.
U kampanji je takođe učestvovalo udruženje za radna prava žena „Roza“, čija je stručnjakinja dala savete mladima u slučaju da su im radna prava povređena i analizirala položaj mladih na tržištu rada i potrebne mere da se njihov položaj unapredi.
Celu kampanju možete pronaći na Instagram profilu Aktivizije.
A.G.A.