Ford, Stellantis i General Motors su jedan za drugim sklopili privremeni sporazum sa sindikatom i ponudili kolektivne ugovore na četiri i po godine kojima bi bio ispunjen veći deo zahteva sa kojima su radnici i radnice stupili u istovremeni koordinisani štrajk 15. septembra.
Pošto je postigao okvirne sporazume sa sve tri kompanije, UAW je suspendovao štrajk dok članovi glasaju o sporazumima u narednim nedeljama. Ukoliko budu ratifikovani, ugovori će trajati do 30. aprila 2028. godine.
Predsednik sindikata Šon Fejn je istakao da je sporazumom postignuto i više nego što je u početku delovalo kao moguće, proglasivši ishod štrajka najvećom pobedom sindikata još od „sedećih“ štrajkova iz 30-ih godina prošlog veka.
Novim ugovorima bi bio ukinut dvostepeni režim plata koji je dugo vremena predstavljao kamen spoticanja sindikalnog udruživanja, unoseći razdor među zaposlenima. Višeslojni režim plata koji je do sada bio na snazi omogućavao je da zaposleni dobijaju različite plate za obavljanje istog posla, što je novozaposlene stavljalo u znatno nepovoljniji položaj u odnosu na seniore.
Pored opšteg povećanja najviše plate od ukupno 25% do isteka trajanja ugovora i skoro pa udvostručenja početne plate (sa 18 na 30 dolara po satu), novi ugovori bi garantovali i automatski porast plata koji prati inflaciju i promene u troškovima života.
Osim toga, period za koji je moguće napredovati do najviše plate bio bi skraćen sa osam na tri godine, dok bi radnici i radnice na određeno vreme već posle devet meseci dobili status stalno zaposlenih. Ugovorom su definisani i drugi benefiti za zaposlene, kao što je povećanje automatskih doprinosa poslodavca sa 6.4% na 10% i isplata bonusa u visini od 5000 dolara nakon ratifikacije ugovora.
Novim ugovorima kompanije bi takođe bile sprečene da zaposlene u postrojenjima za proizvodnju delova plaćaju manje od zaposlenih u fabrikama za sklapanje.
Podsetimo da je ovaj ustupak bio jedan od prvih nagoveštaja kapituliranja General Motors-a pred iminentnom pretnjom širenja štrajka na jednu od njegovih najprofitabilnijih proizvodnih pogona u Arligntonu u saveznoj državi Teksas.
Već početkom oktobra General Motors je bio spreman na kompromis da zaposleni u njegovim budućim fabrikama baterija za električne automobile budu pokriveni istim kolektivnim ugovorom o radu koji obuhvata članove sindikata UAW u drugim pogonima u General Motors-u. Ovo je ocenjeno kao prva veća pobeda sindikata u borbi za ,,pravednu tranziciju’’ sa proizvodnje tradicionalnih automobila na proizvodnju električnih vozila.
Sindikat je na kraju ipak pristao na manje povećanje plata nego što je prvobitno traženo (25% umesto 40%) i odlučio da za sada odustane od najambicioznijeg zahteva da se radna nedelja skrati sa 40 na 32 sata nedeljno.
Kako ističe predsednik sindikata, glavni fokus u narednom periodu biće rad na sindikalnom udruživanju Tesle i stranih kompanija kao što su Tojota i Folksvagen, čije fabrike u Americi još uvek nisu sindikalizovane.
„Sledeći put kada budemo seli za pregovarački sto, to neće biti samo sa ’Velikom trojkom’, već sa ’Velikom petorkom’ ili čak ’Velikom šestorkom’“, najavio je Fejn.
K.M.