
Građani Srbije su Demokratskoj stranci, Socijalističkoj partiji Srbije i Srpskoj naprednoj stranci donirali 1.5 milijardi dinara u periodu od 2012. do 2018.godine. To je pokazalo istraživanje godišnjih izveštaja pomenutih stranaka, koje je sproveo Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS).
Stranke na vlasti privlače više donacija – u prve dve od sedam obrađenih godina u prednosti je bio DS, ali oko polovina ukupne vrednosti otišla je SNS-u. Oko trećine donacija potiče iz prestonice.
U pitanju su novčane donacije, ali i pokloni u nekretninama i uslugama. Kako piše CINS, odbornik SNS-a iz Kruševca, Velibor Jovanović, matičnoj stranci je donirao nekretnine na Novom Beogradu u vrednosti od 1.3 miliona evra. Ovaj slučaj je zanimljiv kako zbog toga što je donacija premašivala limit vrednosti koji predviđa Zakon o finansiranju političkih aktivnosti, tako i zbog toga što SNS nije donatoru vratio nedozvoljeno veliku donaciju u roku od 15 dana, što propisuje isti zakon. Isti donator poklonio je naprednjacima i poslovne prostorije u Kruševcu, koje ne figuriraju u finansijskom izveštaju SNS-a.
Brojne manje donacije, međusobno identičnih iznosa, privukle su pažnju Agencije za borbu protiv korupcije i Uprave za sprečavanje pranja novca. Reč je o donacijama od 19 i 40 hiljada dinara, kakvih je SNS-u uplaćivano na hiljade, često od strane ljudi koji su prethodno iste iznose uplatili na sopstvene račune – ponekad, pritom, i primalaca socijalne pomoći. Smatra se da na taj način SNS finansira izbore i redovne aktivnosti. Zbog podozrenja da je u pitanju mehanizam pranja novca Agencija je 2017. godine ove aktivnosti prijavila Višem javnom tužilaštvu.
Od pravnih lica stranke su inkasirale oko 182 miliona dinara – najviše SPS. I u tom tipu doniranja bilo je neregularnosti. Agencija za borbu protiv korupcije je, na primer, podnela prekršajne prijave nakon izbora za gradonačelnika Beograda 2018. godine zbog toga što su čak 4 firme prekoračile ograničenje u vrednosti pojedinačnih donacija grupi građana sa Draganom Đilasom na čelu. Privatne firme su, kako piše CINS, njegovu kampanju potpomogle sa ukupno 58 miliona dinara – od toga čak 40 miliona firme u njegovom vlasništvu.
Detalje istraživanja čitajte ovde.
I.K.