Demontaža Starog savskog mosta u toku

Uprkos naporima inicijative Most ostaje, trećeg aprila je počela demontaža jednog od oslonaca Starog savskog mosta u Beogradu.

„Mi smo očekivali da kada je pala nadstrešnica, da će svi projekti takvog tipa, a ovaj projekat je identičan projektu rekonstrukcije pruge Beograd-Novi Sad i rekonstrukcije železničke stanice u Novom Sadu – da će biti uspostavljen moratorijum dok se ne ispitaju okolnosti pod kojima su ti projekti dodeljeni, kvalitet izvedenih radova, način realizacije. Međutim, to se nije dogodilo. Naprotiv, kao što vidite, mi se borimo na jednom društvenom, opštem planu protiv korupcije, a imamo ovde korupciju na delu“, navela je za N1 Jelena Radović, članica inicijative Most ostaje.

Demontaža jednog od oslonaca Starog savskog mosta u Beogradu je počela trećeg aprila 2025. godine. Združene inicijative i pokreti čiji članovi čuvaju most su poručili da nade za most još ima „dok još uvek vidimo konstrukciju luka koja je osnovni i najvažniji deo mosta“.

„Svi ovi blokovi koji se uklanjaju mogu da se vrate ili rekonstruišu, da se naprave novi ili da se sam most renovira. Ima nade ukoliko se zaista Beograđani trgnu i udruže protiv ovog zločina nad Beogradom“, izjavila je Radović.

Članovi inicijative Most ostaje proveli su jesen i zimu blokirajući radove na rastavljanju mosta, zbog čega su bili suočeni sa nasiljem policije i batinaša i provođenjima.

Policija koja sprečava aktiviste da zaustave radove na rušenju mosta; Foto: Mašina

Most zatvoren za saobraćaj od zloglasnog prvog novembra

Stari savski most zatvoren je za saobraćaj od prvog novembra – ne zbog pada nadstrešnice u Novom Sadu, već zbog toga što su „formalnopravno otklonjene sve prepreke za njegovu demontažu da bi bio izgrađen novi lučni most većeg saobraćajnog kapaciteta“, kako je pisala Politika.

Vreme je tada podsetilo na to da se rušenje mosta planira od proleća 2017. godine, a da je u jesen 2022. Skupština Srbije usvojila predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditu od 79,9 mil EUR za potrebe rušenja jednog od simbola Beograda i izgradnju novog mosta na njegovom mestu.

„Zadatak da projektuju novi most dobili su Fakultet tehničkih nauka iz Novog Sada, Mostogradnja ing doo, Millenium team i IO Designe enterprise iz Beograda. Izvođač radova je PowerChina, a stručni nadzor obavljaće Louis Berger Adria i CPM consulting“, pisalo je Vreme. Mediji su ovih dana ponovo skrenuli pažnju na to da se „zvanična dokumentacija o tome ko će rušiti stari, a graditi novi most čuva se od očiju javnosti“.

„Sve ovo se radi zbog kancera Beograda na vodi koji širi svoje metastaze. Metastaziraće gde god vide slobodnu parcelu, sada i ne vidimo gde su sve planirali da se šire ali ako sprečimo rušenje mosta, sprečićemo i rušenje sajma, i prelazak na ovu stranu Novog Beograda. Moramo da probamo da se suprostvimo ovoj mašineriji i da odbranimo most“, izjavio je u ime Udruženja inicijativa i pokreta Đorđe Miketić 31. oktobra, dan pred pad nadstrešnice i početak poslednje „bitke za most“.

Ipak, drugi izvori naglašavaju da je protok kapitala putem izvođenja infrastrukturnih projekata važniji od želja pojedinih stanovnika, pa čak i stanovnika Beograda na vodi, i pravi razlog zašto će Beograd ostati bez mosta koji je uspeo da odbrani i od nemačkih okupacionih trupa.

I.K.

Prethodni članak

Dan studenata biće obeležen na ulicama

Dnevnik jedne mladosti: Novi podkast iz ugla studenata

Sledeći članak