„Uklanjanje Starog savskog mosta, koje izaziva veliko nezadovoljstvo među građanima, sprovodi se bez procene uticaja na životnu sredinu“, navodi se u saopštenju Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu – RERI.
„Dozvole za rušenje Starog i izgradnju Novog savskog mosta izdate su uz kršenje važećih propisa, a postoji osnovana sumnja da je službeno lice Ministarstva zaštite životne sredine izvršilo krivična dela Falsifikovanje službene isprave i Nesavestan rad u službi, dajući netačne podatke koje su investitorima omogućile pribavljanje dozvola“.
Nezakonitosti, netransparentnost i isključivanje građana iz procesa odlučivanja
„Nakon višedecenijskog zanemarivanja Starog savskog mosta, gašenja osvetljenja kojim je uklonjen iz prepoznatljive noćne vizure grada, čak i njegovog etiketiranja kao ‘nacističkog’ i ‘fašističkog’, organi republičke i gradske vlasti pristupili su njegovom rušenju. Odsustvo zvaničnih informacija nadomešteno je političkim spekulacijama, dok se pred građane koji traže odgovore od nadležnih institucija postavljaju kordoni policije“.
Nezakonitosti, netransparentnost i isključivanje građana iz procesa odlučivanja, uz sve češće prizore nasilja postali su manir realizacije kapitalnih projekata u Srbiji, ocenjuje RERI.
Hronologija jednog rušenja
Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu – RERI je objavio taksativnu hronologiju problematičnih momenata. Prema njihovim navodima, ona izgleda ovako:
„23. februar 2021. Ministarstvo zaštite životne sredine daje saglasnost na Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje novog mosta na mestu starog Savskog mosta. Rok važenja saglasnosti je dve godine a studija ne obuhvata rušenje starog mosta.
9. avgust 2022. Ministarstvo zaštite životne sredine odbacuje zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja za rušenje Starog savskog mosta netačno navodeći da je njegovo uklanjanje već obuhvaćeno Studijom za novi most.
14. februar 2023. Ministarstvo zaštite životne sredine obaveštava investitora da saglasnost na Studiju za novi most važi do kraja 2023. godine, iako se važenje saglasnosti na studiju o proceni uticaja na ovaj način ne može produžiti.
12. decembar 2023. Iako je saglasnost na Studiju za novi most istekla, Ministarstvo zaštite životne sredine obaveštava investitora da ona i dalje važi i da se do kraja 2024. godine može iskoristiti za pribavljanje građevinske dozvole.
19. septembar 2024. Uprkos činjenici da uklanjanje Starog savskog mosta nedvosmisleno predstavlja pripremne radove na izgradnji novog mosta, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ne izdaje građevinsku dozvolu za pripremne radove, već posebnu dozvolu za uklanjanje starog mosta. Dozvola za uklanjanje, za razliku od građevinske dozvole, ne objavljuje se javno.
16. oktobar 2024. Za potrebe izgradnje novog mosta na mestu Starog savskog mosta, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdaje građevinsku dozvolu. Rušenje starog mosta nije deo predviđenih radova“.
Šta je nezakonito u rušenju mosta?
Prema analizi Regulatornog instituta za obnovljivu energiju i životnu sredinu, postoje četiri zakonski sporna momenta u dokumentaciji na osnovu koje se ruši Stari savski most. Kako se navodi u saopštenju:
1. U trenutku izdavanja dozvole za rušenje starog mosta i građevinske dozvole za izgradnju novog mosta rok važenja saglasnosti na studiju za novi most je istekao, zbog čega dozvole nisu smele biti izdate; 2. Službenik Ministarstva zaštite životne sredine je u dva navrata izdao netačno obaveštenje da se rok produžava zbog čega postoji sumnja da je učinio dva krivična dela; 3. Ministarstvo zaštite životne sredine je odbacilo zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja rušenja Starog savskog mosta, netačno navodeći da je taj postupak već sproveden; 4. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je nezakonito, na osnovu nevažećeg rešenja o davanju saglasnosti na studiju, izdalo dozvolu za izgradnju novog mosta.
„Važenje rešenja o davanju saglasnosti čiji je zakonski rok važenja istekao ne može se produžiti neformalnim obaveštenjem ministarstva, van zakonske procedure. Nakon isteka roka važenja, investitor je u obavezi da Ministarstvu zaštite životne sredine podnese formalan zahtev za izradu nove ili ažuriranje postojeće studije o proceni uticaja“, objašnjava Ljubica Vukčević, advokat RERI-ja.
RERI tražio da se zabrane radovi na rušenju
RERI je zbog toga Vladi Republike Srbije podneo Zahtev za poništavanje nezakonite dozvole za uklanjanje starog mosta sa predlogom za određivanje privremene mere, kojom bi se investitoru zabranilo da nastavi sa rušenjem do donošenja odluke o zahtevu za poništavanje. Takođe, obavestili su nadležno tužilaštvo i inspekciju Ministarstva zaštite životne sredine i tražili da se investitoru zabrane radovi na rušenju starog mosta do pribavljanja saglasnosti na studiju o proceni uticaja.
„Od nadležnog tužilaštva zahtevali smo da pokrene postupak protiv službenog lica Ministarstva zaštite životne sredine koji je investitoru dao netačne informacije da saglasnost na studiju za novi most i dalje važi, čime je izvršio krivična dela Falsifikovanje službene isprave i Nesavestan rad u službi“, dodaje Vukčević.
„Zakoni Republike Srbije, koji još uvek formalno važe, obavezuju nadležne organe kojima smo se obratili, da bez odlaganja otklone sve nezakonitosti u vezi sa rušenjem Starog savskog mosta, te da nalože prestanak svih nezakonitih radnji koje izazivaju opravdanu zabrinutost građana“, navodi se u saopštenju.
Zabrinutost za pravni poredak u Republici Srbiji
„RERI ovim putem izražava najdublju zabrinutost za pravni poredak i pravnu sigurnost u Republici Srbiji kada svedočimo tome da nezakonite aktivnosti sprovode najviše državne institucije, a zaštitu im obezbeđuju kordoni policije“, konstatuje se.
Ukoliko nadležni organi, kojima se RERI ovom prilikom obratio, postupe u skladu sa zakonom i svojim dužnostima, mogu da zaštite pravni poredak i spreče urušavanje vladavine prava u Republici Srbiji, ocenjuje RERI.
I.K.