Nakon otvorenog pisma Ministarstvu, najavljen protest protiv rušenja Starog savskog mosta

Juče su Združene inicijative i pokreti održali konferenciju za novinare na kojoj su saopštili da su Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture predali otvoreno pismo sa zahtevom da ne izdaje Rešenje za rušenje Starog savskog mosta.

stari savski most

Inicijativa „Most ostaje“, koja se u okviru Združenih inicijativa i pokreta okupila kako bi skrenula pažnju na, kako kažu nepostojanje pravnih uslova koji bi opravdali rušenje, je najavila i protest 20. oktobra u 17 časova na Trgu republike. U otvorenom pismu, ova inicijativa zahteva da Ministarstvo građevinarstva „po hitnom postupku obustavi postupak izdavanja građevinske dozvole za uklanjanje Starog savskog mosta i njegovih stubova.“

„Zahtevamo da se poduhvat uklanjanja mosta stavi van snage dok se ne postigne širok društveni konsenzus oko prioriteta razvoja saobraćajne infrastrukture i urbanističkog razvoja Beograda u opštem interesu građana. Najavljeno rušenje Starog savskog mosta bi umnogome pogoršao uveliko prisutan kolaps drumskog i javnog saobraćaja u Beogradu. Takođe, rušenje Starog savskog mosta bio bi neprocenjiv gubitak još jednog od simbola Beograda koji mora negovati kulturu sećanja na svoju burnu ali i slobodarsku istoriju. Uz to, dodajemo i nepotrebno materijalno zaduživanje svih građana Srbije zarad rušenja funkcionalnog mosta čiju su temeljnu rekonstrukciju Beograđani već platili pre 15 godina“, navodi se u otvorenom pismu ove inicijative koju potpisuju brojne organizacije, grupe građana ali i političke organizacije.

Ova inicijativa navodi da most učestvuje sa više od 6 odsto ukupnog motornog saobraćaja preko reke Save, preko njega prelaze i četiri tramvajske i dve autobuske linije javnog saobraćaja koje u toku dana prevezu oko 20.000 putnika, kao i značajan procenat teretnih vozila, te da bi rušenje tako funkcionalne saobraćajnice pre izgradnje potpuno novog mosta, dovelo bi do apsolutnog saobraćajnog kolapsa na prilaznim saobraćajnicama, kao i na preostalim mostovima. „Treba imati u vidu da već godinama Brankov most i ”Gazela” rade na maksimumu svojih kapacitetnih mogućnosti“, navodi se u otvorenom pismu.

Zakonska regulativa manjkava

Beograd nema usvojen nov Generalni urbanistički plan, odnosno krovni dokument prostornog planiranja i razvoja grada a da prema važećem GUP-u iz 2016. godine nije bilo predviđeno uklanjanje nijednog mosta preko reke Save, navodi ova Inicijativa.

„Ne postoji, odnosno javnost nije upoznata sa Projektom izgradnje novog mosta preko Save. Ideje i projekat su se unazad par godina menjali bez uključivanja javnosti“, navodi ova inicijativa i dodaje da javnost nije upoznata sa Projektom uklanjanja mosta, ali ni planom izmeštanja saobraćaja sa mosta, niti sa Studijom uticaja na gradski saobraćaj u slučaju rušenja mosta.

„Ne postoji Studija opravdanosti za projekat uklanjanja mosta – uz napomenu da se tendencioznim neodržavanjem Starog savskog mosta javnost zlonamerno obmanjuje da je rušenje neophodno, a prelazak preko mosta namerno čini nebezbednim“, kaže se u otvorenom pismu.

Stari savski most; Foto: Mašina

Pravne i faktičke nedoumice

Inicijativa u otvorenom pismu Ministarstvu dostavlja i prilog, u kome se poziva na Plan uključivanja zainteresovanih strana, i navodi niz pravnih i kako kažu faktičkih nedoumica. Jedna od njih jeste pitanje da li je i kada Prostorni plan područja posebne namene (PPPPN) za projekat “Beograd na vodi” izmenjen i po kom planskom osnovu je usvojena odluka za izgradnju potpuno nove konstrukcije mosta, jer je po Planu koji je usvojen 2015. godine predviđeno zadržavanje mosta, navode.

Inicijativa navodi da je 2017. godine objavljen Javni poziv za izradu urbanističko-arhitektonskog konkursa za rekonstrukciju Starog savskog mosta, kao i za izradu tehničke dokumentacije, ali da je suprotno nazivu konkursni zadatak bio izrada urbanističko-arhitektonskog rešenja novog mosta preko Save na mestu postojećeg.

Iako je 2019. godine usvojeno Idejno rešenje za izgradnju novog mosta, Inicijativa navodi da su predloženi parametri neodgovarajući stvarnom stanju „jer su se od izrade idejnog rešenja u međuvremenu izgradile nove zgrade u sklopu naselja Beograda na Vodi i samim tim onemogućile realizaciju projekta po prvobitnoj nameni. Po oceni predstavnika stručne javnosti zbog problema nastalih neplanskom izgradnjom stambenih objekata na desnoj obali, nova izvodljiva širina mosta na levoj obali je 33.4m da bi se suzila na 27m na desnoj obali. To je čak 11 metara manje od prvobitno najavljene širine mosta“, navodi se u otvorenom pismu.

Inicijativa podseća da je 2022. godine povodom ovog projekta Skupština Srbije potvrdila Ugovor o kreditu u iznosu do 79,92 miliona evra.

Mediji su juče javili da je Ministarstvo izdalo dozvolu za uklanjanje Starog savskog mosta i da će on biti zatvoren za saobraćaj od 1. novembra, ali još uvek nema zvanične potvrde ove informacije.

I.P.

Prethodni članak

Vakcinacija bi doprinela smanjenju upotrebe antibiotika

Majkrosoft na nuklearni pogon

Sledeći članak