Iz Share fondacije podsećaju da za tri meseca na snagu stupa novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, koji predviđa obavezu velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji.
Biznis modeli kompanija kao što su Facebook, Google, Netflix, Amazon i sličnih IT giganata su zasnovani na prikupljanju i obradi ličnih podataka njihovih korisnika što ove kompanije uspešno pretvaraju u profite. Međutim, građani Srbije su praktično nemoćni po pitanju ostvarivanja svojih prava u vezi sa podacima kada su u pitanju ove kompanije.
Kako navode u Share fondaciji:
„Politika ovih kompanija, uglavnom onih sa glavnim sedištem u SAD, jeste da se Srbija praktično ne posmatra kao deo Evrope, što dovodi do situacije da se građanima Srbije prava u vezi sa podacima o ličnosti gotovo uopšte ne garantuju. Sa druge strane, ako bi Facebook ili Google imali predstavnike u Srbiji, izvesnost ostvarivanja prava građana ili uopšte mogućnost pokretanja spora pred nadležnim organima bili bi znatno veći.“
Facebook u Srbiji ima tri miliona korisnika samo na toj društvenoj mreži, dok u svom vlasništvu ima i Instagram i WhatsApp. Ova kompanija masovno prikuplja podatke od svojih korisnika koje profiliše kako bi uspešnije plasirala plaćene oglase. O načinima funkcionisanja Facebook i predlozima za drugačije uređenje tog prostora na internetu ste već mogli da čitate na Mašini.
Google, takođe prepoznaje Srbiju kao značajno tržište, pa su tako usluge koje pruža ova kompanija (Gmail, YouTube, Google Chrome i Google Search) dostupne na srpskom jeziku. Ova kompanija takođe koristi podatke svojih korisnika kako bi što efikasnije plasirala reklame.
Te dve kompanije su najprisutnije da domaćem tržištu, ali svakako nisu jedine. Zahtev za određivanjem predstavnika u Srbiji, Share fondacija je uputila i sledećim kompanijama: Amazon, Twitter, Snap Inc – Snapchat, AliExpress, Viber, Yandex, Booking, Airbnb, Ryanair, Wizzair, eSky, Yahoo, Netflix, Twitch, Kupujem prodajem, Toptal, GoDaddy, Upwork.
M.M.