Na društvenoj mreži Tviter osvanule su oznake na nalozima medija za koje je određeni algoritam pokazao da sarađuju sa Vladom. Pod naslovom oznake državnika i državnih medijskih naloga, kompanija Tviter pojašnjava ko je obeležen dodatnom ikonicom:
„Mediji povezani sa državom definisani su kao mediji u kojima država vrši kontrolu nad uređivačkim sadržajem kroz finansijska sredstva, direktne ili indirektne političke pritiske i/ili kontrolu nad proizvodnjom i distribucijom“, saopšteno je iz Tvitera, prenosi N1.
Oznaku u Srbiji su dobile televizije sa nacionalnom frekvencijom koje imaju zvanične Tviter naloge i većina tabloida, ali i poneki dnevni list. Tviter najavljuje da će biti označeni i pojedinci, poput urednika ili uglednih novinara, koji su povezani sa medijskim kućama koji sarađuju sa državom, navodi N1.
Zbog ove situacije je reagovalo srpsko Ministarstvo kulture i informisanja saopštenjem u kome navode da je Ministarstvo „iznenađeno postupkom Tviter mreže da jednom broju medija u Srbiji dodeli oznake da ,,sarađuju sa Vladom“ na profilima koje ti mediji, glavni urednici i rukovodstvo koriste na ovoj društvenoj informacionoj mreži.“
Iz Ministarstva navode da ne ulaze u to šta je navelo ovaj višejezični sajt da od razmene mišljenja i slobode govora, što sami ističu, stigne do cenzure pojedinih medija u našoj zemlji ali skreće pažnju da je obeležavanje medija i njihovih urednika ili rukovodstva, nebitno od koga da dolazi, nepoželjno i da ne vodi demokratskom dijalogu kojem mi kao društvo težimo.“
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, sa druge strane, povodom odluke Tvitera da neke medije u Srbiji označi kao one koji sarađuju sa Vladom, ocenio da je tako u stvari rečeno sve najlepše o tim medijima, prenosi N1: „Pa nego sa kim će da sarađuju? Sa tajkunima, lopovima i kriminalcima? Najnormalnije je da sarađuju sa Vladom“, rekao je Vučić.
No, Tviter ne reaguje prvi put na ovakve i slične situacije. Početkom aprila ove godine kompanija Tviter je objavila da je identifikovala klaster koji je radio „na promociji vladajuće stranke u Srbiji i njenog lidera“ te je sa ove društvene mreže uklonila 8558 naloga. Kompanija je saopštila tom prilikom da su nalozi uklonjeni jer su u preko 40 miliona tvitova podrivali društvenu raspravu. Reč je o praksi koja se naziva astroturfing – stvaranju iluzije o širokoj podršci politici.
Astroturfing je način korišćenja društvenih mreža u cilju stvaranja utiska široko rasprostranjene lokalne podrške politici, pojedincu ili proizvodu: „Višestruki identiteti na mreži i lažne grupe pritiska koriste se da bi zaveli javnost da poveruje da je položaj astroturfera uobičajen stav.“
Ova praksa je bila rasprostranjena i u novinama i drugim medijima: na forumima, komentarima na sajtovima informativnih portala, radijskim emisijama, a danas mahom na društvenim mrežama.
I.P.