Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane Srbije da u petak, 31. januara, bojkotuju velike trgovinske lance kao odgovor na, kako navode, visoke cene proizvoda koje su među najvišima u Evropi. U tekstu na svom sajtu, Efektiva poziva na bojkot marketa Maxi, Shop&Go, Roda, Idea, DIS, Univerexport i Lidl.
„Nekoliko godina unazad, Efektiva na svojim društvenim mrežama, objavljuje poređenje cena, kako iz regiona (zemlje bivše Jugoslavije), tako i iz evropskih zemalja. Ta poređenja pokazuju da građani Srbije, hranu i kućnu hemiju plaćaju značajno više, od potrošača u Evropi. Ono što je zanimljivo, proizvodi koji se prave u Srbiji, jeftiniji su u zemljama regiona, nego kod nas“, navodi se na sajtu Efektive.
Podsećaju da je sredinom oktobra prošle godine, Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula postupak protiv četiri trgovinska lanca, pod sumnjom da su dogovarali cene Delez – (Maxi i Shop&Go), Mercator (Roda i Idea), DIS i Univerexport.
„Premijer Vučević je u oktobru prošle godine najavio da će BIA i NBS da istraže razloge visokih cena, kao i ko su posrednici u prodaji, koji učestvuju u ’zidanju’ cena. Od te najave, kao i trenutka kada je KZK pokrenula postupak, nije se ništa konkrento desilo“, piše Efektiva.
Zbog toga Efektiva poziva na jednodnevni bojkot tih trgovinskih lanaca i njima dodali i Lidl koji se, kako navode, priklonio politici visokih cena, a često ima i cene sa obmanjujućim karakterom i lažne popuste.
„Pozivamo potrošače da u petak, 31.1.2025. ne kupuju u pomenutim lancima. Potrebno je uzdržati se od bilo kakve kupovine, a ako je neophodna, obaviti je u malim radnjama ili na pijacama. Alternativa svakako postoji“, navodi se u saopštenju i dodaje da kupovina u četvrtak, za naredna dva dana, ili kupovina u subotu – koja će nadoknaditi petak – obesmišljava ovaj bojkot.
Kako iz Efektive kažu, to će biti prvi korak, a od bojkota u petak zavisiće dalji potezi.
Bojkot i u Hrvatskoj, BiH i Crnoj Gori
Sličan bojkot desio se u Hrvatskoj 24. januara. Poreska uprava objavila je da je do 11 sati u petak, 24. januara, u odnosu na prošli petak u maloprodaji 40 odsto manje računa, a njihov iznos je manji za čak 47 posto, prenosi Radio slobodna Evropa.
Inicijativu za bojkot pokrenula je Fejsbuk grupa „Halo, inspektore“, iza koje stoji Evropski centar izvrsnosti potrošača (ECIP), a u međuvremenu su je podržala društva za zaštitu potrošača, sindikati, političke stranke, a i neki ministri.
Grupa „Halo inspektore“ ponovo je pozvala je građanke i građane u Hrvatskoj da se u petak, 31. januara, suzdrže od bilo kakve kupovine, a da dan ranije, u četvrtak, započnu sedmični bojkot trgovačkih lanaca, Lidla, Eurospina i dm-a i tri proizvoda – Koka-kole i drugih gaziranih pića, vode u bocama i deterdženta za posuđe – jer je kod tih artikala uočen veliki rast cena.
Kako AlJazeera prenosi, društvenim mrežama u Bosni i Hercegovini se nakon uspele građanske akcije u Hrvatskoj šire pozivi na bojkot prodavnica, benzinskih pumpi, kafića i restorana u petak, 31. januara godine, kao izraz nezadovoljstva zbog visokih cena i niskog životnog standarda.
Federalni ministar trgovine Amir Hasičević kaže da građani imaju pravo da traže poštene cene.
„Bojkot, u svojoj suštini, nije prijetnja slobodnom tržištu – naprotiv, to je dio tog sustava, jer daje jasan signal da nešto nije u redu i poziva na promjene“, rekao je Hasičević za Nezavisne novine.
Aktivisti i sindikati u Crnoj Gori takođe pozivaju da građani u petak ne idu u prodavnice kao vid pritiska na trgovačke lance, pišu Vijesti. Premijer Milojko Spajić je na društvenim mrežama podržao ideju da bi crnogorski građani trebalo da bojkotuju trgovačke lance zbog visokih cena, a najavio je da će njegova Vlada ove nedelje odlučivati i o produžetku akcije limitiranih marži koja ističe 31. januara, kao i o robnim rezervama, prenose Vijesti.
A.G.A.