Glovo kaznio dostavljače zbog „zloupotrebe“ aplikacije?

Delu dostavljača koji rade preko aplikacije Glovo prošle nedelje je ugašen „izazov“. Time su ovi dostavljači lišeni mogućnosti dela zarade koji se ostvaruje na osnovu obavljenog određenog broja dostava. Tako će ostati do daljnjeg jer su dostavljači, kako su im preneli ljudi iz Glova „zloupotrebili“ aplikaciju.

Dostavljači platforme Glovo u Beogradu

Preko Glovo aplikacije je inače moguće raditi na četiri tipa vozila: automobil, motor, bicikl i „pešak“. Ono što razlikuje ove tipove vozila u aplikaciji su dužina dostava (automobili u proseku rade najduže dostave), zona (ili deo grada) u kojoj se radi i vrednosti izazova.

Do 16. juna ove godine, za sve tipove vozila, pređeni kilometri su se računali od mesta preuzimanja do mesta dostave po putanji kojom bi morao da se kreće automobil i svaki kilometar se plaćao 35 din. Za to vreme Wolt je plaćao 60 din svaki pređeni kilometar ali su oni računali kilometre pravolinijski od restorana do klijenta. Pored ove zarade za pređeni kilometar od ključne važnosti je na koji način se računa putanja koju dostavljač prelazi u toku dostave.

Sredinom juna se prešlo na novi sistem obračuna zarade po isporučenoj dostavi. Po tom sistemu računaju se i kilometri koje dostavljač pređe do restorana ali se sad pređeni kilometri množe sa 25 din. S obzirom da su pređene destinacije pri preuzimanju robe u proseku nešto kraća od same isporuke promena je delovala zaista obećavajuće, a iz Glova je stiglo obaveštenje dostavljačima da se osim korekcije izazova, koji će svi biti smanjeni za 50 posto, nijedan drugi parametar zarade neće menjati.

Međutim kada je stupio na snagu novi sistem obračuna zarade po isporučenoj dostavi, dostavljače bicikliste i pešake sačekalo je neprijatno iznenađenje. Putanje kojima se računaju njihovi pređeni kilometri nisu više automobilske već se koriste putanje google mape za bicikliste i pešake. To u praksi znači da putanja može da se povuče bilo kuda osim kroz zgrade. Biciklisti mogu da se kreću u oba pravca jednosmerne ulice, da se penju uz stepenice, da prođu kroz podzemne prolaze, parkove,… , pešaci vrlo slično.

Maksimalna putanja koju biciklista može da pređe u toku dostave je ostala ista, ali se način računanja putanje značajno pronenio, te dostavljači na biciklu prelaze realno veće kilometre u toku dostave nego ranije. Ovim promenama dostavljači na biciklu su postali najjeftiniji pa im je zona grada u kojoj rade proširena što je dodatno otežalo posao.

Rezultat ovih promena, za bicikliste, na kraju je bio da imaju istu zaradu po dostavi kao ranije, da su izazovi smanjeni i granice (broj dostava je sledećom promenom još više povećan) podignute i imaju manji uticaj na zaradu nego ranije, a da je pri tom svaka dostava u proseku postala realno duža.

Na tipu vozila „pešak“ radio je uvek mali broj kolega, i parametri zarade pešaka nikada nisu bili u fokusu te su uglavnom ostajali isti. Izazov za pešake je uvek bio linaran na svakih 10 isporučenih dostava zaradi se dodatnih 600 din i tako do 130 dostava što je bila maksimalna vrednost izazova. Trenutna prva granica izazova za bicikliste je 170 dostava koje vrede 5500 din.

Promene na aplikaciji koje su dostavljače bicikliste stavile u nepovoljan položaj su dovele do toga da su oni počeli da se prijavljuju kao „pešaci“ i da rade po tim parametrima preko aplikacije.

Do korišćenja tipa vozila „pešak“ je dolazilo i ranije i ljudi iz Glova su za to svo vreme znali međutim to nije predstavljalo problem jer se smatralo da biciklisti time idu na svoju štetu i da zarađuju manje nego biciklisti. Ipak, poslednjih nekoliko meseci među dostavljačima je postalo očigledno da je zarada po satu bolja (ili jednaka) na tipu vozila pešak nego na biciklu i da se isplati biti biciklista samo ako možeš da „hvataš“ najveće „izazove“.

Prema svedočenjima dostavljača, ovo je stiglo i do menadžemnta Glovo koje je nakon poslednjeg preseka aplikacije deo dostavljača pešaka vratilo na vozilo bicikl, a svim preostalim pešacima ukinulo „izazov“ uz obrazloženje da su dostavljači zloupotrebili „izazove“ i aplikaciju.

Novinari Mašine su se obratili Glovu kako bi prokomentarisali ove navode dostavljača, ali odgovor nismo dobili do zaključivanja ovog teksta.

J.V.

Ovaj tekst je nastao u okviru šireg projekta “Novo zapošljavanje: zagovaranje prava radnika na digitalnim platformama u Srbiji”, uz finansijsku pomoć Evropske unije. Tekst ni na koji način ne odražava zvanične stavove Evropske unije.

Prethodni članak

Protest poljoprivrednika se širi

Koalicija 27: Životna sredina u Izveštaju Evropske komisije – ko oseća napredak, neka se javi

Sledeći članak