Kompanija Wolt uvela diskriminatorna pravila za strane radnike

Prema našim saznanjima delu stranih radnika koji rade dostave preko aplikacije Wolt je uskraćena mogućnost uvida u stvarnu zaradu koju ostvaruju i odabira dostava koje će raditi. Na taj način ovim radnicima ostaju fiksne zarade koje su dogovorili sa agencijom čime su stavljeni u neravnopravan položaj u odnosu na druge dostavljače.

Protest dostavljača ispred sedišta Wolta

Prema tvrdnjama dostavljača koji rade preko aplikacije kompanije Wolt, strani radnici koji su počeli ove godine da rade kao dostavljači preko ove platforme ne mogu da vide detalje o zaradi na svom nalogu, niti mogu da biraju koje poslove će prihvatiti a koje ne. Na ovaj način su strani radnici stavljeni u neravnopravan položaj u odnosu na domaće dostavljače.

Dostavljači koji rade preko Wolt platforme zarađuju po isporučenoj dostavi, sami biraju radno vreme i mogu da odbiju dostavu koju ne žele da voze. Ipak, ovakva pravila više ne važe za strane radnike, koji su najvećim delom došli iz Indije, sa njima agencije preko kojih su radno angažovani sklapaju ugovore koji su drugačiji u odnosu na one sa domaćim radnicima, a sada i sama aplikacija, odnosno kompanija Wolt direktno utiče na mogućnost ostvarivanja zarade određenih dostavljača.

Naime, prema ugovorima koje potpisuju sa agencijama koje ih angažuju u Srbiji, strani dostavljači imaju fiksnu zaradu i radno vreme, tj određeni broj radnih sati koliko moraju da budu aktivni na aplikaciji. Oni su u obavezi da u toku tog radnog vremena prihvate svaku dostavu koja stigne u aplikaciji. Domaći radnici mogu da biraju dostave koje žele ili ne žele da prihvate dok su i fleksibilniji po pitanju broja sati provedenih na aplikaciji, odnosno na radu.

Kako su za portal Mašina ranije potvrdili predstavnici agencija koje angažuju strane radnike – oni imaju određenu fiksnu zaradu po ugovoru i ta zarada je uglavnom niža nego zarada domaćih radnika pošto za strane radnike agencije imaju troškove smeštaja, radnih dozvola i sl. za šta se trude da u najvećoj meri prebace na teret radnika odnosno njihovih zarada.

Do nedavno su i strani radnici mogli da zarade i više od iznosa koji su imali kao ugovoren sa agencijom. Ukoliko bi recimo bili aktivni više na aplikaciji i preuzimali više dostava zaradili bi veći iznos pa bi im iz agencije tu razliku isplatili „na ruke“, što je način kako se deo zarade isplaćuje i domaćim radnicima.

Ipak, promenama u aplikaciji Wolt koje su usmerene na određene korisnike (kako saznajemo na strane radnike), uvid u njihovu stvarnu zaradu ima Wolt i posrednička agencija, i ta stvarna zarada se uplaćuje posredničkoj agenciji, a radnicima se isplaćuje fiksna zarada koja je naznačena u ugovoru.

Do objavljivanja ovog teksta iz kompanije Wolt nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.

Kako ste ranije mogli da čitate na Mašini, kompanije koje imaju aplikacije preko kojih rade dostavljači odbijaju da prihvate da su ti dostavljači njihovi radnici već ih tretiraju kao korisnike aplikacija. U tom smislu je formalno pravni odnos sa radnicima prebačen, u najvećem broju slučajeva, na agencije koje su često sklapale vrlo nepovoljne ugovore sa radnicima pa tako bile i meta njihovog nezadovoljstva.

Sada pored agencija u diskriminisanju određenih radnika, u ovom slučaju stranaca, učestvuje i sama kompanija čija je aplikacija.

J.V., M.M.

Ovaj tekst je nastao u okviru šireg projekta “Novo zapošljavanje: zagovaranje prava radnika na digitalnim platformama u Srbiji”, uz finansijsku pomoć Evropske unije. Tekst ni na koji način ne odražava zvanične stavove Evropske unije.

Prethodni članak

Kolektiv škole „Uroš Predić“ u Zrenjaninu zahteva od nadležnih institucija da oformi Radnu grupu

Veštačka inteligencija nam neće uzeti poslove, ali će nam pogoršati uslove rada i života

Sledeći članak