Mera ekonomske politike koju predlaže Institut za razvoj i inovacije radi unapređenja položaja žena nakon povratka sa odsustva radi nege deteta je subvencionisanje obaveznih doprinosa za socijalno osiguranje, navodi se u saopštenju. U prvoj godini subvencionisanje obaveznih doprinosa za socijalno osiguranje bi prema predlogu ove organizacije iznosilo 65%, u drugoj 60% i u trećoj 50%. U zavisnosti od scenarija troškovi primene predložene mere bi iznosili od 298 do 336 miliona evra godišnje, zaljučuju iz IRI.
Korišćenje ove mere bi pratile obaveze poslodavca da ne sme otpustiti majku nakon povratka sa odsustva radi nege deteta sve dok prima subvenciju države. U slučaju da zaposlena dobrovoljno napusti posao usled pronalaska drugog zaposlenja, ona tu subvenciju prenosi sa sobom, a poslodavac nije obavezan da vrati sredstva dobijena po osnovu subvencije. Međutim, u slučaju sporazumnog prekida radnog odnosa, a da zaposlena nema novo zaposlenje, poslodavac će biti dužan da državi vrati celokupni iznos dobijene subvencije. Na ovaj način se uvodi dodatna mera zaštite majki nakon povratka na posao. Merom bi bile obuhvaćene i preduzetnice, kao i nezaposlene i neaktivne majke koje se zaposle u periodu nakon porođaja do detetove druge godine, navodi se u rešenju.
Iz ove organizacije navode da su u srpskoj privredi dominantna mikro, mala i srednja preduzeća, i da ona čine 99% privrede, koja doprinose bruto domaćem proizvodu sa skoro 58%. Ova grupa preduzeća zapošljava 65% zaposlenih i kroz usvajanje predložene mere bi se značajno pomoglo i ovim preduzećima, navodi se u saopštenju.
U dokumentu ovog predloga se navodi da žene mnogo više rade neplaćene poslove kod kuće ili poslove u sivoj zoni u nerazvijenim zemljama: „Politike uspostavljanja balansa između privatnog i poslovnog života i podsticanja podele kućnih poslova mogu pozitivno uticati na aktivnost žena na tržištu rada.“
Iz ovog Instituta navode da je za povećanje fertiliteta, koji je u Srbiji nizak, neophodno razvijati politike u smeru veće ekonomske nezavisnosti žena.
I.P.