Ukupno 190,22 milijarde dinara – toliko iznosi predlog budžeta za 2026. godinu za Beograd. S druge strane, kada bi se pogledalo koliko će od tih para otići na javni prevoz, koji je od prošle godine besplatan, dolazi se do zaključka da će upravo ta stavka najviše koštati prestonicu i njene građane. U tom smislu, zgodno je napomenuti da upravo Beograđani, i dalje, najviše pune gradsku kasu plaćanjem poreza.
U predlogu budžeta stoji i da „najveće učešće u strukturi rashoda i izdataka budžeta ima Program 7 – Organizacija saobraćaja i saobraćajna infrastruktura“. Za ovaj sektor opredeljeno je čak 63,84 milijarde dinara, što predstavlja više od jedne trećine celokupnog budžeta.
Međutim, kada se pogleda koliko od tog novca spada u okviru Sekretarijata za javni prevoz, najveća stavka su usluge po ugovoru, koje iznose 42,63 milijarde dinara i najvećim delom se odnose na plaćanje prevoza putnika. Pored toga, predviđene su i direktne subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama u iznosu od 3,82 milijarde dinara.
Kako za Mašinu komentariše saobraćajni inženjer i predsednik sindikata GSP-a „Centar“ Ivan Banković, prema predlogu koji se danas našao na dnevnom redu Skupštine grada Beograda, ukupno četvrtina gradskog budžeta za 2026. godinu je predviđena za javnim prevoz u prestonici. Kako dodaje, to su usluge koje se plaćaju prevoznicima za obavljanje javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda – odnosno, u tu kategoriju spadaju i privatnici.
Međutim, kako ukazuje sagovornik Mašine, ono što možemo da zaključimo jeste da će javni prevoz i naredne godine biti izuzetno značajna stavka u budžetu, preko 25 odsto budžeta, što je izrazito zabrinjavajuće, posebno u situaciji kada se Beograd oslanja, prevashodno, na autobuski prevoz.
„Problem je što ništa od tog novca neće biti izdvojeno za ozbiljnije investicije, odnosno ulaganje u infrastrukturu, izgradnju novih terminusa, proširenje tramvajske i trolejbuske kontaktne mreže i tramvajske pruge, kupovinu novih trolejbusa i tramvaja itd. Već će taj novac biti utrošen za pokrivanje troškova kao što su gorivo, redovno održavanje zarade zaposlenih i, što je veoma bitno, za veći profit privatnim prevoznicima. I to jeste suštinski razlog zbog čega nam troškovi za javni prevoz rastu iz godine u godinu. Naposletku, besplatan javni prevoz, pod znacima navoda, je zapravo paravan za pumpanje troškova te izvlačenje para za privatne firme“, zaključuje Banković.
M.B.


