Za manje od deset dana Beograd će proslaviti sedamdeset godina od oslobođenja u Drugom svetskom ratu. Jedna od epizoda višednevne i krvave bitke za oslobođenje glavnog grada nekadašnje i sadašnje zemlje je i ona u kojoj je glavni akter bio lokalni učitelj Miladin Zarić.
Videvši da Nemci pripremaju miniranje mosta preko Save, Zarić koji je živeo u blizini je odlučio da reaguje i da iskoristi svoje deminersko znanje stečeno u prethodnim ratovima i da ranom zorom 20. oktobra sam razminira most. Ovaj čin jednog običnog čoveka koji nije bio deo aktivnih vojnih formacija je omogućio oslobodiocima da pređu reku i brže nastave gonjenje okupatora i njihovih saradnika.
Most je preživeo i nastavio da vredno služi Beogradu i svima koji su do skoro dolazili i odlazili sa glavne železničke i autobuske stanice prestonice. Međutim, most je ugrožen planovima aktuelne gradske vlasti i njegovo uklanjanje je sve bliže.
Stari savski most, ili Tramvajski most kako ga neki zovu, je postao trn u oko za razvoj investitorskog projekta Beograd na vodi i već nekoliko godina gradske i republičke vlasti sporadično zagovaraju njegovo izmeštanje na neku drugu lokaciju (pa čak i postavljanje konstrukcije na „suvo“) ili njegovo rušenje. Međutim, teško je razumeti razloge zbog kojih je potrebno jedan funkcionalan gradski most uništiti osim što velika čelična konstrukcija može zasmetati osetljivim posmatračima iz skupih kvadrata Beograda na vodi.
Stručnjaci su već konstatovali da premeštanje mosta praktično i nije moguće, dok bi njegovo rasklapanje i ponovno sklapanje na drugoj lokaciji bilo skuplje nego pravljenje novog mosta. Predložena su i alternativna savremena i održiva rešenja koja bi most pretvorila u pešačko biciklistički ili čak to dodale na postojeću funciju tramvajsko drumskog mosta.
Ipak, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić je u više navrata govorio o tome da je most potrebno izmestiti zbog razvoja grada, a kako nema realnih mogućnosti za njegovo premeštanje to znači da će biti potpuno uništen. Aktuelno ograđivanje, zarad uređenja, delova keja oko mosta, kao i izmeštanje linija javnog autobuskog prevoza (78, 83) sa ovog mosta zbog lošeg kolovoza čiju rekonstrukciju niko ne najavljuje, jasan su signal da se potencijalno rušenje mosta približava.
Gradonačelnik je najavio da će od 1. novembra sabraćaj na mostu biti prekinut. Gradske opozicione stranke prethodnih meseci nisu bili previše glasni po ovom pitanju a njihovo uključivanje je nužno ukoliko zasita žele da sačuvaju Savski most. Sudbina mosta sada ostaje u rukama aktivista koji i dalje pokušavaju da ga spasu od rušenja.
Vremena za spas Savskog mosta je ostalo veoma malo i ostaje nam da vidimo da li će se pojaviti novi Miladin Zarić.