Kroz noć bez zvezda, tamnu i gustu kao mastilo

Doplgenger, Beneath a starless sky as dark and thick as ink, 2015, video, still
Doplgenger, Beneath a starless sky as dark and thick as ink, 2015, video, still

U četvrtak, 6. septembra u 20h u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, otvara se samostalna izložba umetničkog dua Doplgenger.

Izložba predstavlja umetničko istraživanje putem kojeg Doplgenger preispituje kompleksne odnose rada, rata i ekonomije. Kustoskinja izložbe je Gordana Nikolić, a posetioci će imati priliku da pogledaju instalaciju „Kroz noć bez zvezda, tamnu i gustu kao mastilo“.

U fokusu ove instalacije je pitanje medijske reprezentacije rada – od fenomena privremenih ekonomskih migracija tzv. „gastarbeitera” u posleratnoj Evropi, preko izvoza tehnologije i radne snage u zemlje Nesvrstanih, do savremene polarizovane rasprave o razlici između ekonomskih i ratnih izbeglica tokom aktuelnih masovnih migracija u Europu.

U četvorokanalnoj audio-video instalaciji „i u očima gladnih raste gnev“ Doplgenger interveniše u snimke s jugoslovenske televizije koji prikazuju proces privremene ekonomske migracije stanovništva u zemlje Zapadne Evrope šezdesetih godina prošlog veka. Takođe četvorokanalna audio-video instalacija „a mirni vodeni putevi koji vode u najudaljenije krajeve sveta tekli su mračno pod natuštenim nebom“ bavi se ekonomskom razmenom između Jugoslavije i zemalja Pokreta nesvrstanih, koristeći kao referentnu tačku priču o putovanju rekom Kongo u srce Afrike.

Jednokanalna audio-video instalacija „Bred Riots 1977“ bavi se protestima stotina hiljada Egipćana iz niže klase protiv Svetske banke i Međunarodnog monetarnog fonda. Dok instalacija na zidu „World Migration Map (2010-2015)“ prikazuje globalnu mrežu migracija između 2010. i 2015. godine, sastavljenu prema procenama Ujedinjenih nacija.

doplgenger-glavna

Inspiracija za naslove dosadašnjih radova dua Doplgenger su književno-istorijski tekstovi koji se bave različitim kontekstima rada, što je i sa ovim projektom slučaj. Naime, naslov instalacije „Kroz noć bez zvezda, tamnu i gustu kao mastilo“ odnosi se na uvodni odlomak romana „Žerminal“ Emila Zole iz 1885. godine, koji opisuje uslove rada francuskih rudara iz 19. veka.

Umetnički duo Doplgenger čine Isidora Ilić i Boško Prostran, film/video umetnici koji žive i rade u Beogradu. Radovi Doplgengera se bave odnosom između umetnosti i politike kroz preispitivanje režima pokretnih slika i modusa njihove recepcije. Oslanjajući se na tradicije eksperimentalnog filma i videa, Doplgenger interveniše na već postojećim medijskim proizvodima ili proizvodi u formi proširenog filma. Dobitnici su Politikine nagrade za najbolju izložbu u 2015. godini, a o njihovom radu možete čitati i u intervjuu koji smo tom prilikom uradili s njima.

Izložba u novosadskom muzeju će biti otvorena do 30. septembra.

Izložba se realizuje u okviru međunarodnog projekta „Risk Change“, podržanog od strane programa evropske unije „Kreativna evropa“. Izložbu su podržali Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicima AP Vojvodina, i Grad Novi Sad.

M.D.

Prethodni članak

Ruso u Prizrenu

Za sada bez iseljenja Mirjane Ristić iz njenog stana u Mirijevu

Sledeći članak