Ako aktuelni pregovori između rukovodstva Folksvagena i radnika ne urode plodom, sindikati će 1. decembra stupiti u štrajk. Treća runda pregovora o kolektivnom ugovoru ove jeseni započeta je u prošli četvrtak. Na kocki je sudbina 120.000 radnika čija prava kolektivni ugovor određuje.
Kako ste već čitali na Mašini, kompanija od septembra najavljuje da bi mogla da zatvori tri od deset fabrika u Nemačkoj, i otpustiti 20.000 ljudi. Da bi to učinio, Folksvagen namerava da raskine 30 godina star ugovor (potpisan 1994. godine) koji bi radnike od otkaza štitio do 2029.
„Trenutno doživljavamo najteži napad Folksvagena u poslednjih nekoliko decenija. Ukidanjem sigurnosti zaposlenja, pretnjom zatvaranjem pogona i, nedavno, traženjem smanjenja plata za 10 odsto, oni su očigledno raskinuli sa prethodnim putem socijalnog partnerstva. U novoj smo fazi. Ovo je sigurno“, komentariše za Mašinu Karsten Buhling, predsedavajući radničkog saveta VW u Baunatalu.
„Oprez! Ideje radničkog saveta i ideje kompanije o tome kako Folksvagen može da izađe iz krize su veoma različite!“
„Na našem poslednjem pregovaračkom sastanku, poslodavci su nagovestili da bi mogli da odustanu od drastičnih mera, kao što je zatvaranje pogona, ako se pregovaraju o alternativnim načinima za smanjenje troškova. Ipak, takav signal treba oceniti sa oprezom! Ideje radničkog saveta i ideje kompanije o tome kako Folksvagen može da izađe iz krize su veoma različite!“, izjavio je Buhling za Mašinu nakon druge runde pregovora, koja je održana krajem oktobra.
I zaista – radnici su pred treću turu pregovora, prošle srede, izašli sa predlogom da prihvate smanjenje plata, kako bi kompanija mogla da izbegne zatvaranje fabrika i masovna otpuštanja. Kako javlja Euronews, radnički savet Folksvagena i sindikat IG Metall izneli su predlog za smanjenje troškova rada za 1,5 milijardi evra. „Međutim, u zamenu su zahtevali garanciju da će budućnost svih Folksvagenovih nemačkih fabrika biti sigurna, zajedno sa garancijama za sigurnost posla“, konstatuje se.
Već narednog dana se razjasnilo da uprava neće prihvatiti ovu ponudu, zbog čega su IG Metall i radnički saveti najavili štrajk po okončanju perioda određenog za mirne pregovore (koji se završava krajem novembra). Oko 7.000 radnika se protestno okupilo istog dana u istorijskom sedištu kompanije, Volsfsburgu, gde se održavaju pregovori.
Troškovi rada su samo 17% troškova Folksvagena, a ipak jedini koje kompanija pokušava da smanji
Uprava Folksvagena je ranije ove godine iznela podatak da su prihodi manji od očekivanih, da se prodaje pola miliona automobila manje nego što je preduzeću potrebno, i da je neophodno restrukturiranje. Dvedesetog novembra su to dopunili podatkom da je profit u trećem kvartalu opao za 41%.
O razlozima za smanjenje prihoda se spekuliše: pretpostavlja se da je nakon pandemije koronavirusa opala prodaja automobila jer sve više ljudi radi od kuće, dok u prodaji električnih vozila Folksvagen gubi trku sa jeftinijim kolima kineskih proizvođača. Ni sama nemačka ekonomija ne stoji najbolje.
Prema Buhlingovim rečima, kompanija ovu krizu pokušava da reši smanjenjem troškova i „jedino što trenutno mogu da smisle“ je smanjenje troškova rada:
„Ipak, troškovi rada čine samo 17 odsto svih troškova! A najveći problem je što se i ne pominje da bi i akcionari mogli nekako da doprinesu. Ovo je preraspodela od dna ka vrhu – bez strategije!“
„Zato mi kao sindikat i kao radnički savet kažemo: uradite svoj domaći zadatak pre nego što gurnete naše kolege u strahovanja i brige. Folksvagen mora da predstavi master plan za svaku pojedinačnu fabriku. Koje proizvode, koje proizvodni procesi, koji softver i kakav razvoj baterija Folksvagen želi da razvija? U kom smeru želiš da ideš, Volksvagen?“, pita se Buhling.
Buhling smatra da se u ozbiljne pregovore može ići tek ako se Folksvagen prvo uzdrži od zatvaranja fabrika, pokaže spremnost da pregovara o novim poslovima i konačno radnicima i njihovim predstavnicima predstavi master plan. „Tek tada možemo govoriti o sadržaju“, jasan je Buhling.
„I radnici znaju da im treba zdrava planeta za život“
Naredna runda pregovora o kolektivnom ugovoru najavljena je za deveti decembar. Istovremeno, Nemačka se našla i u parlamentarnoj krizi. Nemačka „semafor“ vlada je pala početkom novembra, a kancelar Olaf Šolc je sredinom meseca najavio da će zatražiti glasanje o poverenju (u decembru). Prevremeni izbori se očekuju u februaru.
Buhling za Mašinu komentariše da je sudbina radnika Folksvagena ključno pitanje predizborne kampanje:
„Veliki je pritisak da se regulative usklade sa interesom naših kolega, jer ako nemate automobilske radnike na svojoj strani, neće vam biti lako u predizbornoj kampanji. S tim u vezi, kažem: podržite automobilske radnike u njihovoj želji za društvenom i ekološkom transformacijom tako što ćete se sada boriti za njihova radna mesta“.
Osvrćući se na ulogu automobilske industrije u zelenoj tranziciji, Buhling ocenjuje da se ni sami radnici ne protive napuštanju fosilnih goriva, ali da tranzicija mora da se sprovede i sa njihovim interesom na umu:
„Imam i savet za političare: Dovođenje u pitanje postepenog ukidanja vozila na fosilna goriva ne otvara radna mesta! Radnici to znaju! I da, radnici takođe znaju da im je potrebna planeta na kojoj mogu da žive.“
I.K.