
Međunaroni forum „Ka konkretnoj utopiji: arhitektura u Jugoslaviji, 1948-1980“ uz prateći program Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Architectuul online platforme iz Berlina biće održan od 12. do 15. novembra u prostorijama Centra za kulturnu dekontaminciju.
Povod za organizovanje ovog međunarodnog foruma u Beogradu je istoimena izložba koja se održava u Muzeju moderne umetnosti (MoMa) u Nju Jorku, a na kojoj se predstavlja arhitektonsko nasleđe socijalističke Jugoslavije.
Arhitektura socijalističke Jugoslavije izlaže se u najznačajnijim svetskim institucijama, dok se kod nas zanemaruje socijalističko arhitektonsko nasleđe. Tokom programa biće organizovani foto konkurs i radionica za studente, a biće predstavljena i online arhiva kako bi se prikupljeni materijal objedinio u virtuelnoj formi – izjavila je na današnjoj konferenciji za štampu Ljubica Slavković, autorka i urednica projekta.
Borka Pavićević iz Centra za kulturnu dekontaminaciju je istakla da se radi o izložbi o Jugoslaviji i njenoj moderni i rekla je da je „tema politička, ideološka, estetska i na svaki drugi način slika stvarnosti, a posebno je važna zbog pitanja javnog prostora koji je ugrožen u našoj zemlji“.
U Srbiji i regionu očuvanje i primerena zaštita jugoslovenske arhitekture ide jako teško. Državne institucije, koje bi time trebalo da se bave, su nezainteresovane, pa je puno arhivske građe nestalo u tranzicionom periodu, a privatne arhive ostaju nedostupne javnosti. Zbog toga se ovom temom jedino bavi nevladin sektor i ovo je poslednji trenutak da se javnosti ukaže na taj problem – izjavila je Jelica Jovanović članica kustoskog tima „Ka konkretnoj utopiji: arhitektura u Jugoslaviji, 1948-1980“ MoMa-e.
„Jugoslovenska arhitektura je bila u svetskom vrhu, tada se samo radilo i stvaralo“, naglasila je Milenija Marušić arhitekta projektant stambenih naselja Blok 61-63, Cerak Vinogradi koji su izloženi na njujorškoj izložbi. Dodala je da su nekada stručnjaci bili ravnopravni sa političkim vrhom države. „Direktor Urbanistčkog zavoda bio je ravnopravan sa državnim vrhom i njegov glas se slušao. Polet sa kojim se gradilo bio je neverovatan, bilo da se držao kramp ili olovka u ruci“, izjavila je Marušić.
L.P.