Na današnji datum, 14. oktobra 1892. godine u Beogradu je svečano puštena u saobraćaj novoizgrađena tramvajska pruga beogradske varoške železnice od Kalemegdana do Slavije, što je označilo i početak funkcionisanja značajne službe grada Beograda, današnjeg Gradskog saobraćajnog preduzeća „Beograd“, podsećaju sindikati GSP-a u zajedničkom saopštenju za javnost.
„Svedoci smo niza pogubnih odluka gradske vlasti“
Kako sindikati dodaju, umesto svečanog i prigodnog obeležavanja ovog datuma, koji je važan u istoriji naše prestonice jer smo među prvim gradovima u Evropi imali tramvajski prevoz, na ovaj datum danas možemo samo da konstatujemo niz problema u javnom prevozu Beograda, koji od prve konjske zaprege koja je prevozila putnike do danas nikada nisu bili veći.
„Poslednjih godina, a naročito u poslednje dve godine, svedoci smo niza pogubnih odluka gradske vlasti, koje su javni prevoz u Beogradu dodatno učinili lošijim i unazadili ga, a sa nikada više izdvajanja iz budžeta grada“, pišu sindikati.
Tako smo, smatraju sindikati, od prethodnog sistema naplate karata koji je primenjen u desetinama svetskih metropola došli do nefunkcionalnog sistema koji nema nijedan milionski grad i u kojem je prihod od naplate karata na istorijskom minimumu.
„Umesto širenja tramvajske mreže i povećanja broja tramvajskih linija koje treba da prate razvoj grada i potrebe građana, došli smo u stanje da je starost tramvaja nikada veća, eksploataciona brzina tramvaja sve manja i da se čak planira skraćivanje ili ukidanje pojedinih linija, kao što je to slučaj sa čuvenom linijom ,2’”, pišu sindikati GSP-a.
Kako stoji u saopštenju, umesto sistemske transformacije, osnaživanja, razvoja i primene savremenih standarda u GSP „Beograd“, aktuelni gradonačelnik će drastično smanjiti učešće GSP-a i preko unapred dogovorenih poslova povećati obim učešća privatnim firmama sa lošom reputacijom, koje nije briga za standarde koja ova delatnost zahteva.
Pored toga, sindikati ističu da umesto profesionalnog saobraćajnog osoblja, građane prestonice danas prevozi stotine vozača privatnih prevoznika koji su silom prilika došli u našu zemlju da rade, a koji nemaju dovoljno iskustva u saobraćaju.
„I umesto nabavke kvalitetnih vozila renomiranih evropskih proizvođača, sa zastupljenim zglobnim vozilima zbog većeg kapaciteta – trolejbusa sa autonomijom, e-buseva i autobusa na hibridni i pogon na vodonik, Beograd danas nabavlja autobuse na prevaziđeni CNG i to turskih proizvođača kojima je Beograd najveći kupac u poslednje tri godine”, piše u saopštenju.
„Nova boja autobusa neće promeniti činjenično stanje”
Kako sindikati smatraju, umesto sistemskih planova za hitno rešavanje ovih i mnogih drugih problema u sistemu javnog prevoza Beograda, došli smo do toga da aktuelni gradonačelnik najavljuje promenu boje autobusa i prefarbavanje vozila javnog prevoza, o čemu smo pisali na Mašini.
„Ipak, nova boja autobusa neće promeniti činjenično stanje u koje svi korisnici javnog prevoza mogu svakodnevno da se uvere – da je javni prevoz postao nepouzdan kao nikada do sada i da se svakim novim potezom gradske vlasti vraćamo decenijama unazad“, potpisuju sindikati GSP-a Centar, Pravda, Sloga i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda.
A.G.A.