Više od 1500 radnika višak za Fijat u Kragujevcu – još jedan dokaz loše politike subvencionisanja stranih kompanija

Nakon jučerašnjeg sastanka sa menadžmentom kompanije Fijat u Kragujevcu Samostalni sindikat iz ovog preduzeća saopštava da kompanija kao višak vidi 1541 radnika od 2016 zaposlenih.

Fiat Kragujevac

Sindikat javlja da će prema njihovim saznanjima zaposlenima biti predložen program sa samo dve mogućnosti: odlazak na rad u inostranstvo u trajanju od dve godine ili napuštanje fabrike uz zakonski socijalni program, što je, kako kažu u sindikatu: „minimalna zakonska obaveza poslodavca“.

Kompanija je već ovaj predlog programa dostavila i Nacionalnoj službi za zapošljavanje, a među 1541 radnika koje Fijat vidi kao tehnološki višak nalaze se i predsednik reprezentativnog sindikata, njegov zamenik i članovi Odbora istog sindikata.

Iako ovakve vesti dolaze samo dan nakon što su odustali od protesta u iščekivanju sastanka sa predsednicom tehničke Vlade Anom Brnabić, u Samostalnom sindikatu se i dalje nadaju da će Brnabić uticati na Fijat da ne poziva radnike na izjašnjavanje pre pomenutog sastanka. Istovremeno sindikat apeluje i na gradonačelnika Kragujevca, koji je izjavljivao da grad i republika neće dozvoliti otpuštanje radnika, da utiče na kompaniju da stane sa svojim namerama.

Sindikat polaže velike nade u sastanak sa Anom Brnabić, koji je zakazan za ponedeljak, iako se prethodnih godina upravo Brnabić pokazala kao zastupnik interesa kompanije. Na prethodnom sastanku sa premijerkom, koji je održan u februaru, predstavnici sindikata su dobili uveravanja da će italijanska kompanija ostati u Srbiji; međutim nije se pominjalo i da li će i koliko radnika ostati u pogonu.

Predstavnici SSSS-a sa premijerkom Anom Brnabić
Predstavnici SSSS-a sa premijerkom Anom Brnabić nakon sastanka u febuaru; Foto: Savez samostalnih sindikata Srbije

Subvencijo Fijatu si draga

Premijerka je u februaru znala, što je od sindikalaca – sva je prilika – sakrila, da će Fijat dobiti nove subvencije bez obaveze zapošljavanja (ili zadržavanja) radnika i radnica.

Početkom maja je Aleksandar Vučić saopštio da je sa kompanijom postignut dogovor da se do 2024. u kragujevačkom pogonu pokrene proizvodnja električnih automobila. Pošto je proizvodnja modela 500l gotovo stala, za radnike ovo znači dve godine strepnje, za kompaniju te dve godine navodnog prilagođavanja donose i novih 48 miliona evra subvencija.

Italijanski proizvođač automobila je šampion u izvlačenju novca među stranim kompanijama u Srbiji. Procene su da je samo do 2020. godine, što od lokalne samouprave što od države, Fijat dobio gotovo pola milijarde evra, dok država iako je formalno vlasnik trećine fabrike nije dobijala dividente na osnovu ostvarenih profita.

M.M.

Prethodni članak

Šta je sa razlikama između proizvedene i naplaćene struje?

Menstrualno siromaštvo: problem bez rešenja?

Sledeći članak