Orbanova medijska imperija i njeni regionalni pipci

Orbanov prekogranični medijski projekat pomaže FIdesove političke saveznike.

Foto: Predsedništvo Srbije / Dimitrije Goll

Viktor Orban stekao je popularnost kod mnogih na desnoj strani političkog spektra izvan Mađarske, kako kod običnih ljudi, tako i u krugovima političara. Što zbog njegovog tobožnjeg odlučnog njet stranom kapitalu i Briselu, što zbog tobožnje borbe za prave evropske i hrišćanske vrednosti, što zbog sposobnosti da tri puta zaredom osvoji dvotrećinsku većinu, iako je za to vreme kvalitet života mnogih glasača opadala.

Orbanov uspeh da stvori sliku o sebi kao o protivniku stranog kapitala, Brisela i borca za prave evropske vrednosti rezultat je jednog od njegovih istinskih podviga: postignutog stepena kontrole medija. I to ne samo na domaćem terenu.

Moć njegove vlade da upravlja medijskim sadržajem uspela je da pređe državne granice. Pomoću fondacija, nacionalnih saveta, političkih saveznika i klijentelističke mreže Orbanova partija Fides (Fidesz) nastoji da širi svoj medijski uticaj i u zemljama regiona.

Osim Rumunije i Slovenije, Orbanova medijska imperija je uspostavila svoje baze i u Makedoniji i Srbiji.

Prema nedavno objavljenom istraživanju Centra za istraživačko novinarstvo Srbije – CINS mađarski mediji u Vojvodini su, između 2011. i 2019, primili oko 12 miliona evra iz Mađarske. Većina tog novca, više od 9 miliona evra, završilo je na računu fondacije Panonija u čijem je vlasništvu RTV Pannon.

Preostali iznos deli veći broj medija među kojima su Magyar Szó i Hát Nap. Ta dva medija, poput RTV Pannon, kako piše CINS, nisu kritički nastrojeni prema politici mađarske Vlade, Savezu vojvođansih mađara, niti prema svom osnivaču Nacionalnom savetu vojvođanskih Mađara i često prenose saopštenja tih entiteta.

Regionalni pipci

Način medijskog uticaja u Vojovdini nije jedini model koji Fides primenjuje. Na drugim mestima akteri bliski vladajućoj mađarskoj partiji kupuju i osnivaju medijske kompanije. Preko njih Fides može da pruži ne samo medijsku, već i finansijsku podršku svojim politčikim saveznicima, što doro ilustruje slučaj u Sloveniji.

Mađarske medijske kompanije povezane sa Fidesom (Modern Media Group, Ripost i Ridikül Magazin) investirale su 800 hiljada evra u slovenački NovaTV24 2017. godine, što im je obezbedilo 45% vlasništva. Dotična televizija je najvažniji medij Slovenačke demokratske stranke (SDS) i njenog vođe Janeza Janše, aktuelnog premijera Slovenije. Orban i Janša se međusobno podržavaju od 2010. godine.

Nakon ove mađarske investicije u NovaTV24, Peter Šac (Schatz Péter), u to vreme suvlasnik Riposta, osnovao je Ripost Založništvo d.o.o. u Sloveniji koja je kupila kompaniju Nova obzorja, izdavača Demokracije, SDS-ovog nedeljnika. Nakon ove kupovine, Nova obzorja pokrenula je Škandal24 i Ripost News, tabloide koji objavljuju partijsku propagandu SDS-a i pišu o poznatim ličnostima.

Mediji povezani sa SDS-om značajno su se proširili u 2017. godini, pojavilo se njih trinaest u kratkom vremenskom periodu. Iako su formalno nepovezani, slovenački list Dnevnik otkrio je da svi imaju veze sa Janšinom strankom. Tokom iste godine, procenjuje se da je Orbanov poslovni krug u slovenačke desničarske medije uložio oko 1,43 miliona evra.

Medijski sadržaj nije jedini vid podrške koji je Fides nudio slovenačkim saveznicima.

Slučaj Nove obzorje pokazuje da ove medijske kompanije mogu da posreduju i novčanu podršuku Orbanovim političkim saveznicima.

Nova obzorja je posudila 60 hiljada evra SDS-u i učestvovala je u obezbeđivanju još jedne pozajmice od 450 hiljada evra. Ovaj brod malverzacije se ipak nasukao na sprud slovenačkog sudstva i Janšina stranka je zaradila kaznu od 20 hiljada evra.

U Makedoniji je Fides postupio slično kao u Sloveniji. Peter Šac i Agneš Adamik (Adamik Ágnes), osobe povezane sa Fidesom, su osnovali kompanije da bi investirali u medijski sektor u toj zemlji. Zajedno su kupili Alfa TV i sedam internet stranica i časopisa, koji su zatim podržavali desničarsku VMRO-DPMNE i bivšeg premijera Makedonije Nikolu Gruevskog (koji je dobio politički azil od Mađarske). Šac je u Makedoniji pokrenuo tabloid RipostMK.

Uticaj Orbanove vlade na medije izvan granice Mađarske detektovan je pre nekoliko godina i kako je istraživačica Agneš Urban prokomentarisala za OCCRP (Projekat za prijavljivanje organizovanog kriminala i korupcije), verovatno se radi o pokušajima širenja regionalnog uticaja Orbanove vlade putem pružanja podrške populističkim saveznicima u drugim državama.

Nacionalna košnica

Imajući u vidu Orbanov trud da proširi svoj prekogranični uticaj na medije, valja se upoznati i sa nacionalnim mehanizmom kontrole medija. Taj sistem kontrole, naime, bi mogao da bude vrlo atraktivan za vladajuće strukture u državama regiona.

Viktor Orban je prvi put pobedio na izborima 1998. godine i nakon poraza 2002. nastojao je da transformiše svoju stranku i poveća šanse za pobedu. U tome je uspeo i od 2010. vlada dvotrećinskom većinom u parlamentu.

Tokom godina izgradio je klijentelističku mrežu koja uključuje i vlasnike medija. Kontrola nad privatnim medijskim sektorom se razvijala širenjem vlasničkog udela Fidesu bliskih ljudi u tom sektoru.

Osnivanjem Centralnoevrposke fondacije za štampu i medije (Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány) 2018. godine, Fides je podigao prag kontrole medija. Narednih meseci vlasnici većine mađarskih provladinih medija donirali su svoje kompanije toj fondaciji.

U početku Gabor Liskaji (Liszkai Gábor) je upravljao fondacijom. Liskaji je dugo bio glavna figura u medijskom carstvu Fidesa. Čak je i fondacija bila registrovana na adresu Liskajievog letnjikovca.

Centralnoevrposka fondacija za štampu i medije postao je najveći vlasnik medija u Mađarskoj. U decembru 2018. ona je posedovala 100% akcija na nacionalnom radijskom tržištu i monopol na tržištu županijskih novina. Njoj su pripale dve od četiri televizije s informativnim porgramom i nacionalnom frekvencijom, tabloidi, muzičke radio stanice i internet magazini.

Tokom prve godine rada fondacije 476 medija postalo je deo Fidesovog projekta centralizacije kontrole nad medijima. Ovakav udeo u vlasništvu nad medijima pruža mogućnost strahovitog uticaja na proizvodnju medijskog sadržaja u celoj zemlji, kao i uticaja u povezanim oblastima proizvodnje, poput štampanja.

Ubrzo nakon svoje poslednje izborne pobede Orban je održao govor u kojem je istakao značaj jačanja veza sa zemljama regiona. Više puta je izjavio da je cilj njegove vlade da ponovo izgradi Panonsku niziju, i da ima šta da ponudi susedima.

Orbanov medijski projekat, poput projekta u sferi sporta i rekreacije, sugeriše da se ideja ponovne izgradnje Panonske nizije ne temelji na poboljanju saradnje zarad zajedničkog razvoja već da je u pitanju širenje političkog uticaja i zadovoljavanje interesa klijentelističke mreže Fidesa.1 Zato, ukoliko neko može da računa na dobit od Fidesovih prekograničnih projekata, to su određeni delovi desnice i poslovni partneri u klijentelističkim biznisima poslovnog kruga mađarske vladajuće partije.

  1. Detaljnije o Orbanovom prekograničnom sportskom i medijskom projektu možete čitati u Juhász, András: Orban government’s agenda for SEE, Rosa Luxemburg Stiftung Southeast Europe, 2019, dostupno ovde.
Prethodni članak

Turska na korak do zabrane treće najveće stranke u toj zemlji

ULUS poziva nadležne i javnost na podršku u saniranju štete izazvane nedavnim požarom

Sledeći članak

Sedam godina portala Mašina!

Hvala vam što pratite i podržavate nezavisno novinarstvo!

Prvih 7 čitateljki i čitalaca koji se prijave na Mašina Newsletter dobijaju na poklon Mašina notes!