Prošlonedeljni protest na aerodromu je ostao skrajnut nakon incidenta sa avionom koji je prilikom poletanja udario zemaljsku instalaciju. Ipak, značaj aerodroma i sve češće negodovanje radnika su dovoljan razlog da se ovom dešavanju vratimo.
Predsednik sindikata „Zajedno Vinci Airport Serbia“ Jovan Tanasilović rekao nam je da je protestu prošle srede prisustvovalo oko pedeset zaposlenih u organizacionoj jedinici Zemaljsko opsluživanje Belgrade Airport-a. Protest je održan zbog odluke uprave aerodroma da ukine ovu organizacionu jedinicu kao i zbog namere da zaposlene prebace u dugo preduzeće bez saglasnosti zaposlenih a pod lošijim materijalnim uslovima nego što su bili u Belgrade airport-u.
Valja pomenuti i da je, prema rečima Tanasilovića, avione do sada opsluživala uglavnom Air Serbia ali pre nekoliko meseci je ista kompanija donela odluku da promeni operatera za opslužianje vazduhoplova. Tako je uprava aerodroma odlučila da prenese ceo posao opsluge – kako aviona nacionalnog prevoznika tako i drugih kompanija – na preduzeće Menzies i na taj način ugasi organizacionu jedinicu Zemaljsko opsluživanje.
Zaposlenima mogućnost izbora nije data, već su bili obavešteni o promeni poslodavca i ponuđeno im je potpisivanje ugovora sa Menziesom dok su uslovi bili lošiji nego uslovi koje su imali u Belgrade airportu: prenesena je samo ugovorena zarada i važenje kolektivnog ugovora na godinu dana.
S obzirom da se zarada zaposlenih sastoji od ugovorene zarade, bonusa i benefita koji su uvećavali zaradu prvensteno zbog toga što je ona osovna bila jako niska i, pokazalo se, neusklađena sa tržistem. Tako su bonusi uvedeni upravo zbog toga što su zaposleni nezadovoljni niskim zaradama masovno napustali kompaniju a novozaposleni se nisu dugo zadržavali, što je i jedan od razloga za kolapsa sistema na aerodromu „Nikola Tesla“ u letnjoj sezoni koji je bio i medijski ispraćen.
Uvedene bonuse i druga opciona davanja (npr. dodatno penziono osiguranje i drugo) nova kompanija ne želi da preuzme, što smanjuje faktičku zaradu zaposnih za nekih 30 do 40 posto, i ponovo se javlja bojazan da će doći do reprize kolapsa sistema iz prošle godine upravo zbog gore navedenih razloga.
„Neočekivano je da se kompanije koje se predstavljaju kao društveno odgovorne tako odnose prema radnicima“, bio je precizan Tanasilović.
Kad smo kod toga, pogledali smo sajt kompanije Menzies i utvrdili da ova kompanija na tom mestu ekstenzivno navodi da se u svom radu vodi određenim etičkim načelima, pa tako i „podržava zajednice“ u kojma posluje i vodi računa o „etičnosti lanaca snabdevanja“ i ima „nultu toleranciju prema ne etičkom ponašanju“.
Zbog svega toga je cilj protesta bio i da se zaposlenima omogući pravo izbora prelaska, tj. da onima koji ne budu želeli da pređu bude ponuđen program odlaska, a da oni koji se odluče da pređu u novu kompaniju imaju identične uslove kao što su imali u kompaniji Belgrade airport, bar u zaštitnom periodu od godinu dana, što je bio slučaj i kada je svojevremeno Belgrade airport preuzeo radnike od Aerodroma Nikola Tesla Beograd.
„Tada je dogovoren zaštitni period od dve godine i u tom period primanja nisu mogla da budu niža nego što su bila u prethodnoj kompaniji“, naveo nam je Tanasilović.
Predsednik sindikata Tanasilović, uz sve to dodaje da će i pravni tim sindikata proveriti i da li je ovaj postupak kompanije u skladu sa zakonom te da je moguće i da će se sindikat poslužiti i pravnim sredstviima koja su na raspolaganju.
Tanasilović je takođe rekao i da postoji mogućnost pribegavanju drugim zakonskim sredstvima ostvarivanja prava kao što su štrajk upozorenja ili generalni štrajk ukoliko se ne ispune zahtevi zaposlenih s obzirom da socijlani dijalog za sada ne daje rezultate.
Zato se nadamo da će kompanije koje učestvuju u transferu zaposenih ispuniti zakonske obaveza i omogućiti iste uslove kao što su zaposleni imali u kompaniji Belgrade airport – što se i očekuje od društveno odgovornih komapnija kakvim se ove dve kompanije predstavljaju.
S.A.