Novi sindikat dostavljača u Mađarskoj trenutno ima nekoliko stotina članova, a cilj je da se taj broj poveća na nekoliko hiljada, rekao je pred kamerama mađarskog izdanja Slobodne Evrope dostavljač i sindikalni organizator Gerge Tot (Tóth Gergő).
Na pokretanje sindikata dostavljači su se odlučili nakon što im je prošle godine država povećala poreske izdatke.
Sada, kako kažu medijima, dostavljači su primorani da rade do 12 sati dnevno bez dana pauze kako bi obezbedili egzistencijalni minimum, odnosno platili stanarinu, hranu i poreze.
Budući da njihovi protesti protiv povećanja poreza nisu urodili plodom, grupa dostavljača koja se povezala putem Fejsbuk grupe za organizovanje protesta je pokrenula sindikat pod nazivom „Futár Tagozat“ (Odeljenje dostavljača).
Uključivanje što više novih članova je trenutno glavni zadatak pred Odeljenjem dostavljača.
„Moramo da budemo zajedno i solidarni, da bi se čuo naš glas“, prenosi reči Gergea Tota portal Merce.hu.
Prepreke na putu do novih članova su višestruke. Najpre, prilike da kolegama predstave prednosti sindikata su prostorno i vremenski ograničene. Najčešće na raspolaganju imaju kratke susrete na punktovima gde preuzimaju pakete.
Zatim, učestalo se susreću sa nepoverenjem prema sindikatima.
„Nažalost, s kim god da pričamo, obično dobijemo da je sindikat ostatak nekog davno prošlog vremena“, rekao je Tot.
Ukoliko bi povećali članstvo u dovoljnoj meri, mogli bi da se izbore za bolje osiguranje protiv povreda na radu i za povoljnije poreze, smatraju predstavnici Odeljenja dostavljača.
Dostavljači zbog povećanih poreza zarađuju isto koliko su zarađivali pre tri godine, kažu iz sindikata, dok su za to vreme troškovi života značajno porasli.
Kako smo i na Mašini u više navrata izveštavali, dostavljači u regionu su počeli da se organizuju kako bi se izborili za bolje radne uslove.
U Srbiji i Češkoj su nedavno protestovali dostavljači Volta. U Sloveniji su dostavljači osnovali sindikat, a na Kipru su štrajkovima naterali kurirsku kompaniju da sedne za pregovarački sto. Povezivanje sa sindikatima i organizacijama civilnog društva se pokazuje kao ključno za organizovanje dostavljača, o čemu smo pisali ovde.
Jedna od ključnih problema iz perspektive radnika sa platformskim kompanijama, kakve su i kurirske, je to što se radnici ne tretiraju kao zaposleni već kao preduzetnici, što lišava kompaniju obaveza koje bi prema dostavljačima imala prema Zakonu o radu.
A.J.