Stjuardese Alitalije privukle su veliku pažnju javnosti protestnim performansom koji su održale u centru Rima. Nekoliko desetina žena su odložile torbe na pločnik, izule se i koordinisano skinule svoje uniforme, ostavši u donjem vešu.
Ovaj performans jedan je u nizu protesta koje su radnici Alitalije održali proteklih nedelja, demonstrirajući protiv zatvaranja kompanije koje će rezultirati hiljadama otkaza.
Krajem septembra radnice i radnici su u znak protesta blokirali izlaz na autoput sa jednog od aerodroma u Rimu.
Italijanski nacionalni avioprevoznik, Alitalia , zatvoren je sredinom meseca. Alitalija je postojala 75 godina, a vlada je tokom proteklih decenija višekratno izbavljivala iz finansijskih problema. Kompanija nije uspevala da se oporavi od posledica prethodne svetske ekonomske krize, a redukcija avio saobraćaja uzrokovana pandemijom zadala joj je fatalni udarac. Italijanska vlada je firmu zato prošle godine prvo nacionalizovala, a ove i ugasila.
Italija će Alitaliju zameniti novom nacionalnom aviokompanijom, ITA Airways. U osnivanje firme već je uloženo 1.35 milijardi evra. ITA Aairways će uskoro preuzeti neke od linija Alitalije, ali i manje od trećine zaposlenih.
Oko 7.000 od 10.000 zaposlenih u Alitaliji ostaće bez posla u preuzimanju, a oni koji budu i dalje radili imaće manje plate. Sindikati se protive ovim potezima, a zahtevaju i da država otpuštenima obezbedi petogodišnji socijalni program.
Zaposleni u Alitaliji imali su dobre uslove umnogome zahvaljujući snazi i borbi sindikata. U javnosti je, ipak, kompanija percipirana i kao finansijska rupa bez dna. Samo prošle godine u spasavanje Alitalije je uloženo 3 milijarde evra, više nego u pomoć zdravstvu i školstvu.
Deo razloga za propast Alitalije, nekada jednog od najvećih evropskih avioprevoznika, atribuira se njenom nekompetitivnošću u odnosu na low-cost kompanije. Pojedini stručnjaci takođe tvrde da je zatvaranju doprinelo unapređenje efikasnosti železnice u Italiji, zbog čega je Alitalija postala nekompetitivna na nacionalnom nivou.
Novi prevoznik, ITA Airways, će se za početak aktivirati rute ka velikim međunarodnim urbanim centrima. Kako prenosi Euronjuz, sindikati u izboru ruta, veličini nove kompanije i niskim cenama rada vide znake da italijanska vlada sprema proizvod atraktivan za prodaju nekoj međunarodnoj avio korporaciji, umesto da za formatira kompaniju tako da ona služi zajednici koja je u nju tokom godina uložila ogromna sredstva.
I.K.