Svetski dan bez duvana: Duvanska industrija je sve više okrenuta deci i mladima, upozorava SZO

Elektronske cigarete su postale popularnije od konvencionalnih među mladima, a Svetska zdravstvena organizacija upozorava na alarmantne brojke o njihovom korišćenju. Industrija duvana proširila je asortiman proizvoda kako bi privukla mlade, koristeći taktike poput promovisanja raznih ukusa i ciljanja na digitalne platforme.

Danas se obeležava svetski dan bez duvana, a Svetska zdravstvena organizacija je ovim povodom ukazala na rastući problem nikotinske zavisnosti kod mladih. U nedavnom izveštaju Svetske zdravstvene organizacije (SZO), istaknuto je da su elektronske cigarete pretekle konvencionalne cigarete po popularnosti među mladima.

Industrija duvana proširila je asortiman proizvoda kako bi privukla mlade potrošače, uključujući elektronske cigarete, proizvode poput vejpova i nikotinske vrećice (snus). Primamljivi ukusi, moderan dizajn i razvijene marketinške taktike čine ove proizvode posebno privlačnim za mlade. Kompanije brzo lansiraju nove proizvode koji zaobilaze ili nisu obuhvaćeni važećim zakonima kako bi proširile svoj tržišni udeo.

„Istorija se ponavlja, duvanska industrija pokušava da proda isti nikotin našoj deci u drugačijem pakovanju. Ove industrije aktivno ciljaju škole, decu i mlade ljude novim proizvodima koji su u suštini zamka ukusna poput slatkiša. Kako mogu da govore o smanjenju štete kada reklamiraju ove opasne, visoko adiktivne proizvode deci?“, postavlja pitanje dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, generalni direktor Svetske zdravstvene organizacije.

Taktike industrije uključuju pozicioniranje mnogih nikotinskih proizvoda kao „sigurnijih“ od cigareta, skrećući pažnju od činjenice da je sam nikotin adiktivan i štetan, posebno za decu i mlade. Iako dugoročni efekti na zdravlje nisu potpuno istraženi, utvrđeno je da toksične supstance ovih proizvoda mogu izazvati karcinom, srčane i plućne poremećaje, kao i uticati na razvoj mozga mladih.

Pored toga, industrija je ubrzala uvođenje i marketing proizvoda sa raznim ukusima, svesna da je ukus primarni razlog zbog kojeg mladi isprobavaju elektronske cigarete i druge proizvode sa nikotinom i duvanom. Elektronske cigarete su dostupne u najmanje 16.000 jedinstvenih ukusa.

Oglašavanje, promocija i sponzorstva industrije duvana su usmereni na mlade i sve više se plasiraju u digitalnim kontekstima popularnim kod ove publike. Industrija zaobilazi nacionalne zabrane oglašavanja i promocija putem digitalnog oglašavanja na globalnim platformama poput Instagrama i TikToka.

Omladinske organizacije širom sveta zahtevaju od svojih vlada da sprovedu mere za sprečavanje upotrebe duvana i nikotinske zavisnosti, kao i da duvanske korporacije budu smatrane odgovornim za prošlu, sadašnju i buduću štetu nastalu njihovim aktivnostima.

Svetska zdravstvena organizacija apeluje na vlasti da pooštre zakonske regulative vezane za duvansku industriju i da preduzmu hitne mere kako bi zaštitile mlade i javno zdravlje od negativnih posledica upotrebe duvana i nikotina.

A.G.A.

Prethodni članak

Pretnje, tužbe i fizičko nasilje – maj su obeležili napadi na novinare

„Trijumf zakona i građana“ – neće biti rudnika u Mojkovcu

Sledeći članak