Pilot program koji je početkom 2022. godine pokrenula Inicijativa Creatives Rebuild New York (CRNY) obezbeđuje garantovani dohodak i mogućnost zapošljavanja za 2.700 umetnika i umetnica čije je primarno prebivalište u državi Njujork.
Reč je o trogodišnjoj investiciji od 125 miliona dolara koja za cilj ima pružanje finansijske stabilnosti umetnicima države Njujork i organizacija koje ih zapošljavaju.
Oba programa – zapošljavanje i garantovani dohodak – rade na ublažavanju nezaposlenosti umetnika pogoršanoj tokom pandemije, tokom koje je (2020. godine) država Njujork izgubila 50 odsto radnih mesta samo u izvođačkim umetnostima, dok u gradu Njujorku ta cifra iznosi 72 odsto — više nego u bilo kojoj drugoj industriji. Ovi programi takođe podržavaju nastavak rada umetnika u partnerstvu sa organizacijama i njihovim zajednicama, te im, ne manje važno, omogućavaju da nastave da rade i žive u državi Njujork pod manjim finansijskim pritiskom.
„CRNY program ima za cilj da katalizuje sistemske promene u umetnosti i kulturnoj ekonomiji, prepozna vrednost doprinosa umetnika i preoblikuje razumevanje društva o umetnicima kao radnicima koji su od vitalnog značaja za zdravlje naših zajednica. Jednostavno rečeno, moramo preći dalje od vrednovanja umetničkog proizvoda i početi da cenimo humanost umetnika. Umetnici treba i zaslužuju da budu plaćeni predvidljivim i redovnim primanjima“, stoji u njihovoj izjavi.
Program zapošljavanja umetnica i umetnika
CRNY program za zapošljavanje umetnika (Artist Employment Program) je dvogodišnji program koji traje od 2022. do 2024. godine i finansira zapošljavanje 300 umetnica i umetnika koji rade u saradnji sa organizacijama u zajednici širom države Njujork.
Umetnici koji učestvuju dobijaju platu od 65.000 dolara godišnje (približno prosečnom prihodu domaćinstva u državi Njujork) kao i određene beneficije i vreme da se posvete svojoj umetničkoj praksi.
Organizacije koje rade na lokalnom nivou i okrenute su zajednici dobijaju između 25.000 i 100.000 dolara godišnje da podrže svoju saradnju sa ovim umetnicima.
„Od 2016. sam želela da kreiram rad zasnovan na ličnim arhivama i živim iskustvima nedovoljno prepoznatih ljudi u mom regionu ruralnog severnog Njujorka“, kaže umetnica Kristina Hant Vud (Christina Hunt Wood), koja će raditi sa Umetničkim centrom Pratsvil, Omladinskim klubovima Kolumbije i akcijama lokalnih zajednica. „Međutim, sa punim radnim vremenom i ograničenim resursima, bilo je nemoguće da fokusiram svoju energiju na tako složen poduhvat. Kroz ovaj program za zapošljavanje umetnika sada imam vremena, resurse i kapacitet da posvetim svoju pažnju ovom kreativnom projektu o kome sam sanjala godinama.”
Inspirisan programima kao što su Sveobuhvatni zakon o zapošljavanju i obuci iz 1973. i Gradski korpus umetnika koji je Odeljenje za kulturna pitanja grada Njujorka podržalo 2021. godine, CRNY program za zapošljavanje umetnika je, kako objašnjavaju, „ukorenjen u dvostrukoj posvećenosti direktnoj podršci umetnicima i društvenom uticaju na zajednicu“.
Finansirani rad se kreće od pozorišnih programa koji angažuju različite zajednice širom Kvinsa, Bruklina i Menhetna u bavljenju različitim društveno-relevantnim pitanjima, javnih umetničkih radionica u očuvanju lokalnih istorija, podsticanju brige u oblasti zdravstvenih politika, klimatskih promena, poljoprivrede, imigracija, obrazovanja, stanovanja i mnogih drugih tema.

Program zagarantovanog dohotka za umetnice i umetnike
Sredinom novembra 2022. počela je isplata prvih mesečnih isplata za 2.400 umetnika i drugih kulturnih radnica i radnika širom države Njujork u okviru CRNY programa koji se tiče garantovanog dohotka.
Ukupno 43.2 miliona dolara biće dodeljeno umetnicima u ratama od 1.000 dolara mesečno bez ikakvih obaveza i uslova, za 18 uzastopnih meseci.
Radi se o najvećem državnom programu garantovanog dohotka za umetnike u Sjedinjenim Američkim Državama, koji počiva na pretpostavci da svi umetnici zaslužuju finansijsku sigurnost, a osmišljen je da pomogne umetnicima i zadovolji njihove osnovne potrebe.
„Od kada sam počela da primam uplate, moja umetnička praksa se promenila na milion načina od kojih je možda najznačajniji dobijeni prostor za disanje“, kaže Kristen Bruks Sandler (Kristen Brooks Sandler), plesačica i koreografkinja iz Kvinsa i dodaje: „Nekim mesecima mogu dovoljno da zaradim, nekima ne. Borba na kraju svakog meseca da skrpim za kiriju jer honorar od poslednjeg nastupa još nije stigao, postala je moja stvarnost. Nisam shvatala koliko je to stresno sve dok nisam dobila ovo finansiranje. Olakšanje nije samo finansijsko; ono je emocionalno, fizičko, mentalno i umetničko.”
CRNY je primio preko 22.000 prijava za ovaj program, a kroz zalaganje za pravičnu raspodelu sredstava širom države Njujork, dao je prioritet onima koji se suočavaju sa sistemskim preprekama ka finansijskoj sigurnosti. Od 2.400 primljenih na program, 62% (1.488) se izjašnjava kao pripadnici crnih, latino i zajednica starosedelaca, 51% (1.214) kao LGBTKIAP+, 34% (816) kao negovatelji, 34% (806) se izjašnjava kao transrodno, nebinarno i drugo, 21% (497) kao imigranti, 15% (366) kao invalidi.
Većina ih je bazirana u gradu Njujorku, deo živi u ostalim delovima države, dok ih se oko 15 posto izjasnilo da živi u ruralnim ili plemenskim zajednicama.
Dominantno su izjavili da nemaju mrežu finansijske sigurnosti, da nisu sigurni kada će ponovo ostvariti prihod, da imaju dug kojim se ne može upravljati, te da su podložni hitnoj medicinskoj pomoći.
Kada je reč o umetničkim disciplinama iz kojih dolaze, uglavnom je reč o umetnicima koji rade u više različitih disciplina, dok ostali dolaze iz oblasti vizuelne umetnosti, muzike, pozorišta, filma, književnosti, plesa, dizajna, medijske umetnosti.
„Podaci mnogih pilot projekata za garantovani dohodak širom zemlje pokazuju da čak ni puna zaposlenost ne obećava životnu platu onima kojima je potrebna, uključujući umetnike koji su često isključeni iz kritičkih diskusija o radnoj snazi zbog nevidljivog i često nenadoknađenog rada koji prati njihovu praksu“, zaključak je Emila Kanga (Emil Kang), predsednika Saveta CRNY rukovodstva i programskog direktora za umetnost i kulturu Melon fondacije koja stoji iza ovog programa i poručuje: „Oduševljeni smo što ovaj program pomaže umetnicima da zadovolje svoje osnovne potrebe, i nadamo se da će program zagarantovanog dohotka za umetnike služiti kao model za sveobuhvatnija rešenja zasnovana na ovakvim i sličnim (kulturnim) politikama u budućnosti“.

CRNY program se nadovezuje na eksperiment zagarantovanog dohotka u Nju Džersiju tokom šesdesetih i sedamdesetih godina, ali se oslanja i na različite savremene nacionalne i međunarodne programe zagarantovanog dohotka – od San Franciska, Minesote pa do Irske – koji okuplja i podržava umetnike kroz sličan program.
Pored ovih programa, uticaji su svakako dolazili i iz politike Pokreta crnih pantera (The Black Panther Movement) koji su 1966. godine objavili svoju Platformu u deset tačaka, seriju političkih zahteva, od kojih se Druga tačka programa odnosila na zahtev da savezna vlada obezbedi ili punu zaposlenost ili zagarantovani dohodak za sve. Tokom 2016. Pokret za život crnih ljudi / Crni životi su važni (Movement for Black Lives / Black Lives Matter) je obnovio ovaj zahtev shvatajući da sada, kao i tada, kapitalizam funkcioniše tako što konstantno proizvodi, održava i iskorišćava klasne, rasne i rodne (nametnute) podele kako bi upravljao društvenim odnosima.
V.K.