Izmene propisa o proceni uticaja na životnu sredinu bi mogle da ozakone neformalne procedure za dodelu građevinskih dozvola

Predlozi Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu i Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, sadrže određena poboljšanja u odnosu na postojeća rešenja, ali značajni nedostaci prete da onemoguće njihovu primenu, upozorava RERI.

Na dnevnom redu druge sednice drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine, u ponedeljak, 25.11.2024. godine, naći će se i Predlozi Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu i Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, na čije usvajanje se čeka još od 2019. godine, skreće pažnju RERI.

Predlozi sadrže poboljšanja, ali i nedostatke, ocenjuju iz Regulatornog instituta za obnovljivu energiju i životnu sredinu.

„Tokom poslednjih pet godina uspostavljene su ‘neformalne’ i nezakonite procedure davanja informacija ili mišljenja o potrebi procene uticaja, bez izdavanja formalnih odluka. Takve procedure, suprotne svrsi i cilju procene uticaja, utvrđene su Zakonom o planiranju i izgradnji i Uredbom o lokacijskim uslovima. Sada postoji opasnost da ista nezakonita praksa bude ozakonjena predloženim Zakonom o proceni uticaja“, upozoravaju iz RERI-ja.

„Mišljenje“ način da se izbegne postupak procene uticaja na životnu sredinu

Naročito je važno napomenuti da izdavanje ovog mišljenja u praksi otvara mogućnost za izbegavanje obaveze pokretanja i sprovođenja formalnog postupka procene uticaja na životnu sredinu, objašnjavaju iz RERI-ja.

„Na ovaj način, pribavljanjem neformalnog mišljenja, nosioci projekta faktički izbegavaju formalni postupak procene uticaja na životnu sredinu, a javnost je isključena iz postupka donošenja odluke, te nije upoznata ni sa činjenicama na osnovu kojih je mišljenje izdato“, skreće se pažnja u saopštenju Regulatornog instituta.

Šodroš, Novi Sad, 2022. godine; Foto: Mašina
Aktivisti na Šodrošu; Izvor: Ekološki front / Novi Sad / Facebook

Dozvola za „kineski most“ u Novom Sadu izdata na osnovu mišljenja, a bez procene uticala

„Na primer, Koridorima Srbije je za izvođenje pripremnih radova za izgradnju mosta preko reke Dunav, u okviru projekta izgradnje Obilaznice oko Novog Sada sa mostom preko reke Dunav, izdata građevinska dozvola samo na osnovu mišljenja da nije potrebno sprovoditi postupak procene uticaja na životnu sredinu. Podsetimo, pripremni radovi su izazvali višemesečnu dramu na Šodrošu, koji su aktivisti branili telima. Iako su dokumentovali značaj Šodroša za prirodu, desetak aktivista Šodroš Survivor kampa se suočava sa preko pedeset krivičnih i prekršajnih prijava.

„Isto tako, je kompanija Linglong International Europe doo izbegla procenu uticaja na životnu sredinu za bunare u okviru fabričkog kompleksa u gradu koji dve decenije nema pijaću vodu“, podsećaju iz RERI-ja.

Aktuelne izmene sadrže odredbe koje ograničavaju obaveze konsultovanja javnosti

Prilikom izrade zakona propuštena je prilika da se precizno reguliše postupak učešća javnosti, što je dovelo do neujednačene prakse i ograničenja učešća javnosti u postupcima procene uticaja, konstatuju predstavnici RERI-ja. Kako se dodaje, uz izvesna unapređenja, predložene izmene nisu u potpunosti usklađene sa Direktivom EU o proceni uticaja na životnu sredinu 2014/52, a uvode se i odredbe čiji je cilj ograničavanje obaveze donosioca odluka da uzmu u obzir ishod konsultovanja javnosti.

„U predlogu Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, bez utemeljenja u Direktivi o strateškoj proceni uticaja sa kojom se ovaj zakon usklađuje, planovi razvoja su izuzeti iz strateške procene uticaja. Takođe, propuštena je prilika da se obezbedi odgovarajući pravni lek u postupku strateške procene uticaja, te i dalje neće biti moguće izjaviti žalbu na rešenja o davanju saglasnosti na izveštaj o strateškoj proceni uticaja“, objašnjava se u saopštenju Regulatornog instituta.

Građani su proteklih godina, podsetimo, nebrojeno puta ukazivali na rupe u zakonima i nezakonita postupanja institucija koja se po pravilu završavaju završavaju uništavanjem životne sredine, sukobima građana sa policijom i/ili privatnim obezbeđenjem, a neretko obuhvataju oba ishoda.

RERI je predložio amandmane

RERI je analizirao predložene zakone i izradio predloge amandmana koji bi unapredili tekst zakona, Predlog amandmana na Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu i Predlog amandmana na Zakon o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu.

Rešenja i predlozi izmena i dopuna ovih ključnih propisa u oblasti zaštite životne sredine su tokom 2020. i 2021. godine bili su predmet javnih konsultacija, sa ciljem unapređenja i usklađivanja domaćeg zakonodavstva u oblasti procene uticaja na životnu sredinu sa propisima Evropske unije (EU), podseća RERI. Međutim, međusobna neusklađenost rešenja u domaćem pravnom sistemu dovodi do brojnih problema u primeni zakona, ne dajući efektivne odgovore na evoluciju sistema zaštite životne sredine i demokratskog upravljanja ovim pitanjima na globalnom i EU nivou, konstatuje se.

I.K.

Prethodni članak

Grad Beograd želi da sakrije od građana čiji su autobusi koji ih prevoze

„Ulice nisu bezbedne“: Studenti Univerziteta u Beogradu najavljuju blokadu Rektorata

Sledeći članak