Štrajk nemačke železnice: sindikat traži kraće radno vreme i veće plate

Mašinovođe širom Nemačke zaustavile su železnički saobraćaj otpočetim štrajkom koji će trajati šest dana, što je njihov najduži prekid u istoriji, prenose svetski mediji.

nemačka železnica

Štrajk je po drugi put ovog meseca pokrenuo Sindikat železničkih radnika (GDL) Nemačke jer postoji dugogodišnji spor oko plata sa nacionalnom železničkom kompanijom Dojče Ban. Poslednji štrajk je četvrti krug sindikalnih aktivnosti koje su počele u novembru prošle godine.

Sindikat traži veće plate kako bi nadoknadio rast inflacije, kao i smanjenje radne nedelje sa 38 na 35 sati bez smanjenja plata. Kako se navodi, pregovori između sindikata i Dojče Bana su trajali od početka novembra, ali je kompanija odbacila zahteve za tročasovno skraćenje radne nedelje, predlažući umesto toga opcioni model koji uključuje jedan sat manje bez smanjenja plata ili plata porast od 2,7 odsto.

Dojče Ban je uveo vanredni red vožnje do okončanja štrajka, ali su već konstatovane ogromne saobraćajne gužve u većim gradovima, dok je u Hamburgu situacija i ozbiljnija jer je najavljen i štrajk poljoprivrednika.

Štrajk je doveo do otkazivanja 80 odsto međugradskih vozova, ali je najavljeno da će štrajk značajno uticati i na regionalne, gradske i prigradske linije. Pored smanjenja transportnih kapaciteta ljudi, štrajk će značajno uticati na automobilsku industriju koja prevozi automobile železnicom, industriju uopšteno jer će sirovine kasniti pa će fabrike biti prinuđene da smanje proizvodnju.

Tanja Goner, šefica Saveza nemačke industrije, upozorila je da bi šestodnevni štrajk mogao da košta privredu i do milijardu evra, a ministar saobraćaja Volker Vising apeluje na sindikat da pronađe kompromis putem posredovanja, prenosi BBC.

Kako prenosi ovaj medij, istraživanje na više od 4.000 osoba u Nemačkoj pokazalo je da samo 34 odsto razume o čemu se radi u štrajku, dok je još 59 odsto reklo da ga ne razume.

Sindikat na svom sajtu navodi da je za železnički kolaps odgovoran poslodavac koji odbija konstruktivno rešenje spora, problematizujući navodne pokušaje da se zaposleni i članovi sindikata podele među sobom – nudeći jednom broju zaposlenih ugovore o radu mimo zastupanja sindikata čiji su članovi.

Kako navodi CNN, trenutna ponuda Dojče Ban-a podrazumeva postepeno povećanje plata: 4,8 odsto bi se primenilo u avgustu ove godine, a zatim dodatnih 5 odsto u aprilu 2025. Potom bi tokom 2026. zaposleni mogli da odluče da smanje svoje nedeljno radno vreme na 37 sati uz istu platu ili odlučiti za dodatno povećanje plata od 2,7 odsto.

GDL je odbio tu ponudu i traži smanjenje radnog vremena sa 38 na 35 sati nedeljno bez smanjenja plata, a takođe traže i povećanje plate od 555 evra (603 dolara) mesečno i jednokratni bonus od 3.000 evra (3.260 dolara) za kompenzaciju inflacije.

I.P.

Prethodni članak

Dve Argentine: ona koja želi da živi i ona koja „ne sme da stane“

Osam sati rada je previše — borba protiv sagorevanja na poslu

Sledeći članak