Ko brine o starima Nemačke – negovateljice između bivše Jugoslavije i Nemačke

Veliki broj žena iz bivše Jugoslavije redovno odlazi na rad u Nemačku i druge države EU kako bi tamo obavljale poslove brige i nege o starima. U većini slučajeva one su potpuno deprivilegovane a takvu situaciju kreiraju i koriste i institucije evropskih država i pojedinci koji na taj način zarađuju.

Nezaposlene žene koje se staraju o domaćinstvu imaće zdravstveno osiguranje

Starost je naša budućnost – podaci Eurostata to potvrđuju. Sociolozi, politikolozi i lekari godinama ukazuju na to koliko će to izmeniti naša društva. Armija žena iz bivše Jugoslavije, koja se udruženim snagama sa ženama iz drugih delova istočne Evrope bavi negovanjem starijih i bolesnih u Nemačkoj, je možda prvi pokazatelj tih promena.

Projekcije bazirane na podacima iz 2019. godine upućuju na to da će se broj starijih od 65 godina udvostručiti do 2050. godine. U brojkama to znači da će Evropska unija od 12,5 miliona starijih osoba za manje od tri decenije doći do broja od 26,8 miliona.

Knjiga Tanje Višić, Periferne radne mobilnosti: briga o starima između Nemačke i bivše Jugoslavije (Peripheral Labour Mobilities: Elder Care Work between the Former Yugoslavia and Germany), objavljena prošle godine u frankfurtskoj izdavačkoj kući Campus govori o položaju žena iz bivše Jugoslavije kojima je starost Evrope svakodnevni posao. Ova etnološka studija nas navodi da se zapitamo na čijim je zapravo plećima naša starost – odnosno naša budućnost.

Žene van sistema

Ko su negovateljice starih i bolesnih Nemačke? Kratak odgovor iz ove studije bio bi: žene između 30 i 59 godina, prvenstveno sa teritorije Srbije i Bosne i Hercegovine. Međutim, Tanja Višić neposredno je pratila više negovateljica između 2016. i 2018. godine te je kroz dopisivanje, telefonske, Skype i intervjue uživo upoznala stvarnosti ovog posla, ali i neke od svojih učesnica veoma lično.

Naime, autorka je koristeći antropološki metod posmatranja uz učestvovanje, putovala sa negovateljicama, prelazila granice s njima, te ih posećivala na njihovim radnim mestima kad je za to imala prilike. Autorka je vidno posvećena osvetljavanju nezavidne pozicije, potpune socijalne i zdravstvene nezaštićenosti, te ilegalnosti ovih ključnih, ali marginalizovanih radnica u najvećoj i najmoćnijoj državi Evropske unije.

Istoriju ove vrste neredovonog i neregulisanog rada autorka počinje sa liberalizacijom viznog režima zemalja šengen zone sa Srbijom, Makedonijom i Crnom Gorom 2009. odnosno 2010. godine sa Bosnom i Hercegovinom, tj. od trenutka kad su građani ovih zemalja dobili pravo turističke vize, dobropoznatih 90 u 180 dana unutar EU. U tom periodu, do članstva u EU tri godine kasnije, i Hrvatska je bila deo ove prakse.

Od tada se može pratiti odlazak sve većeg broja negovateljica na po devedeset dana neprijavljenog rada – brige za stare, bolesne i nepokretne u nemačkim porodicama, iliti „rotacija“. Po isteku tih devedeset dana, na njihovo mesto dolazi „zamena“ koja taj isti posao obavlja isti period. Ovakav rad je, kako i autorka navodi, i stil života; odnosno, negovateljice život žive u smenama, tokom rada u Nemačkoj i tokom boravka kod kuće.

Koliko žena živi ovako ne možemo s preciznošću da kažemo. Ovaj rad je nevidljiv pošto nije prepoznat u legalnim tokovima, stoga ne postoje podaci koji bi utvrdili tačan broj radnika i radnica koji po ovom principu rade u Nemačkoj i drugim država EU.

Ipak, prema istraživanju iz 2010. godine, u Nemačkoj je bilo 1,45 miliona starih osoba registrovanih za državne benefite na račun neophodne brige u domaćinstvu. Prema podacima, samo 30% prijavljenih je za brigu unajmilo profesionalnu, medicinsku pomoć, a 70% je zavisilo od svojih porodica. Međutim, u čak 40% porodica, iliti oko 460.000 domaćinstava, koja su preuzela obavezu brige za starije, njihovi članovi zadržali su puno radno vreme na svojim poslovima. Kada se sagledaju osnovne dužnosti negovateljica – kupanje, hranjenje, menjanje pelena, oblačenje, davanje lekova, insulina, šetanje u slučaju da je osoba pokretna ili povremeno pomeranje za slučaj da je starija osoba nepokretna – postaje jasno da je nemoguće brinuti se o osobi koja zahteva punu pažnju ako ste zaposleni sa punim radnim vremenom.

Pritom, briga o starima je samo jedan deo posla koji negovateljice obavljaju. Uz nju, ove žene često preuzimaju i druge uloge u domaćinstvu, kao što je kuvanje, pranje i peglanje veša, čišćenje, te staranje o bašti. Od mnogih se očekuje da budu dostupne non-stop, a pošto nemaju ugovore, nemaju ni zagarantovano slobodno vreme, a kamoli slobodne dane. Često smeštene u ruralnim predelima, smanjene su im mogućnosti za interakciju sa okolnim društvom. Pregovaranje za plate, uslove posla, te slobodno vreme su komplikovani procesi sa neizvesnim rezultatima.

Nemački parlament, Bundestag
Nemački savezni parlament (Bundestag); Foto: Herman / Flickr

Prekarijat s obe strane granice

Ko su žene koje se odlučuju na ovako zahtevan, nesiguran, marginalizovan, i emotivno i fizički zahtevan rad? Višić u svom istraživanju pravi poređenje sa gastarbajterima, koji su 1960-ih i 1970-ih odlazili na rad u Nemačku i ističe: negovateljice su znatno obrazovanije od ove prethodne generacije radnika u inostranstvu. One su, uglavnom, sredovečne sa odraslom decom ili mlade žene bez dece. Mnoge od njih su dvojne državljanke, te poseduju i EU pasoše.

Vrlo bitna informacija je da negovateljice uglavnom postaju glavni hranitelji svojih porodica. Stoga motivacije za ovim radom ne manjka i uglavnom potiče iz prekarnih i nestabilnih radnih odnosa koje su imale u svojim domovinama, unapređivanja svog i porodičnog, često veoma teškog, finansijskog stanja, ali i želje i potrebe za emancipacijom od svog okruženja. Višić u više navrata naglašava da negovateljice ne treba posmatrati kao žrtve, te ukazuje na načine na koji one imaju inicijativu, iskazuju domišljatost i snalažljivost u borbi sa socijalnim i birokratskim sistemima koji najčešće rade protiv njih.

Privredne i ekonomske okolnosti u zemljama bivše Jugoslavije ipak su nezaobilazan faktor u objašnjavanju pojave negovateljica. Visoka nezaposlenost žena u svim bivšim jugoslovenskim republikama postoji od 1990-ih, ipak ova vrsta radne mobilnosti direktna je posledica šireg pristupa internetu koji je kroz društvene mreže, a najpre kroz fejsbuk, doneo mogućnost lakše cirkulacije informacija te povezivanja. U ovom kutku interneta negovateljice traže poslove, razmenjuju iskustva, savete i uputstva.

Višić je upravo kroz fejsbuk grupe došla do velikog broja učesnica u istraživanju. Tokom višemesečne ili čak višegodišnje razmene sa ispitanicama, ona je slagala sliku jednog kompleksnog sistema koji počiva na čitavom nizu formalnih, državnih institucija kako bivših jugoslovenskih zemalja tako i Nemačke, i neformalnih institucija, poput posrednika, prevoznika itd. Zato se u pojedinim trenucima ova studija čita kao triler.

Mreža ljudi koji održavaju ovaj način rada je široka, uigrana i iznenađujuće duboko uvezana sa državnim institucijama kako Nemačke tako i zemalja iz kojih negovateljice putuju. Osobe koje su posao negovanja starijih pretvorile u čitav biznis su posrednici, odnosno posrednice, individualci koji su preko svojih ličnih veza ili poznavanja situacije na lokalu nalazili poslove za negovateljice, često im organizujući i prevoz do posla, te naplaćujući svoje „usluge“ ne tako simbolično. Sada tu vrstu posla rade uglavnom posebne „agencije“ koje manje ili više transparentno i ilegalno naplaćuju pronalaženje posla, organizovanje rotacionog rada, prevoza, organizovanja časova nemačkog jezika ili određene dokumentacije. Iako je najveći broj agencija vezan za Srbiju, one postoje i u Hrvatskoj, gde je takođe njihova transparentnost, te legalnost često podjednako upitna.

Sledeća u lancu je granična policija, posebno na graničnim prelazima između Mađarske i Srbije. Kako negovateljice same svedoče, na ovom koraku postaje jasno da je ovaj način rada „javna“ tajna, graničari su svesni razloga putovanja ovih žena, te su neretko ili u dosluhu sa „agencijama“ ili spremni da prime mito u slučaju, na primer, prekoračenja boravka od 90 dana. Da bi izbegle probleme sa graničnom policijom, žene često pribegavaju uništavanju pasoša, te prijavljivanju za novi po ubrzanom postupku. Radnici u gradskoj administraciji su često svesni razloga koji stoje iza „pasoša greškom opranih u veš mašini“, a neki su čak davali i savete kako uništiti pasoš.

Rekreacija starijih građana nakon mesec dana zabrane izlaska iz kuće; Foto: Nemanja Pančić / Kamerades
Rekreacija starijih građana nakon mesec dana zabrane izlaska iz kuće; Foto: Nemanja Pančić / Kamerades

Budućnost starosti u i van EU

Na kraju, deficit radnika u oblasti brige za stare i bolesne u Nemačkoj, ali i drugim zemljama EU, diktira ovo tržište rada. Ogromnu ulogu u ovoj sferi ima i nemački socijalni i pravni sistem koji ne obezbeđuje dovoljno velike nadoknade da bi brigu o starima i bolesnima vodile profesionalne službe, ne sprovodi kontrolu kako se troše sredstva uplaćena na račune pojedinaca, a namenjena za brigu, i ne vrši nadzor ilegalnog rada. Najbitnije, kršenje radnog prava, u ovom slučaju zapošljavanje negovateljica bez ugovora, prava i zaštite, nemački pravni sistem smatra svega manjim prekršajem.

Socijalni sistem Savezne republike Nemačke, dakle, indirektno podržava ovaj neformalan i nezaštićen rad žena. To nije samo pitanje državne birokratije. Iskustva negovateljica nam govore da u nemačkom društvu svest da ovaj paralelan sistem nege o starima postoji i to od lokalnih policijskih stanica do medicinskih sestara i lekara u nemačkim bolnicama koji takođe rade kao posrednici ili sa njima. Dakle, nemačko društvo svesno počiva na izrabljivačkom radu.

Iako se čine kao samo mali šraf u razrađenom mehanizmu ovog sivog tržišta rada između Nemačke i Balkana, negovateljice jesu i tek će biti osnovna jedinica bilo kog društva koje se zove socijalnim. Kad se broj starijih udvostruči za manje od tri decenije, većina starijih od 65 godina u EU će biti žene i to u razmeri 1,24:1. Ako se trend upošljavanja žena bez osnovnih radnih prava iz bivših jugoslovenskih republika nastavi, a po svemu sudeći to je uigrana mašinerija koju ne ometaju niti pravni, niti socijalni sistemi, o njima će se brinuti sve više žena iz naših sredina. Međutim, starenje sledi i nama i negovateljicama. Posle ove studije ostaje pitanje bez odgovora: Ko će se brinuti o ženama koje su odnegovale desetine, ako ne i stotine hiljada starih Nemaca, kada one zatrebaju i zasluže negu?

Prethodni članak

Za bolji položaj medijskih radnika i očuvanje RTS-a – štrajk upozorenja u javnom servisu

U četvrtak protestni skup ispred Ministarstva kulture: Poziv na odgovornost ministarke Maje Gojković zbog devastacije sektora kulture

Sledeći članak