Vlada Srbije je na jučerašnjoj sednici imenovala vršioca dužnosti Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, godinu dana nakon raspisivanja konkursa za izbor direktora ove institucije i nakon više meseci odlaganja donošenja odluke o predloženom kandidatu. Novoizabrani v.d., na iznenađenje mnogih, nije ni jedan od kandidata prijavljenih na konkursu, već izvesni Viktor Kiš, kojeg je imenovala direktno Vlada Srbije, što je za mnoge u struci čin kršenja zakonske procedure, političke samovolje i ignorisanja struke.
Nakon više od pola godine od kako je problem oko nezavršenog konkursa za novog direktora Muzeja savremene umetnosti na Ušću bio zataškivan, na jučerašnjoj sednici je, ponovo, izabran samo vršilac dužnosti ove institucije, uprkos činjenici da je još u januaru 2019. godine raspisan konkurs za poziciju direktora Muzeja, kako bi se višegodišnje „vanredno stanje“ u ovoj instituciji konačno obustavilo.
Kako za Mašinu komentariše Irina Subotić, nekadašnja dugogodišnja kustoskinja Muzeja savremene umetnosti i Narodnog muzeja u Beogradu, istoričarka umetnosti i profesorka na Univerzitetu Umetnosti u Beogradu, ovo je:
Još jedna skandalozna odluka. Nakon konkursa na koji su se javile – između ostalih – i osobe koje bi bile u stanju da rukovode tako važnom ustanovom kulture, kakva je Muzej savremene umetnosti – nastao je dugotrajan i neprimeren muk, a onda su opet na red došla nezakonita rešenja, nepoštovanje značaja koji Muzej ima, neznanje šta znači rukovoditi jednom muzejskom ustanovom – jer to je ozbiljan stručni posao! Sve je to očekivani gest – posle svega šta ova vlast radi kada su u pitanju vitalne oblasti naših života, a kultura u to svakako spada. Nažalost, možemo samo i dalje očekivati nipodaštavanje profesionalizma, mahanje „kreativnim industrijama“ koje treba da zamene reč i smisao kulture, bahato ponašanje prema svim stručnjacima i dalje urušavanje institucija koje su decenijama izgrađivane a koje su i kroz stariju i kroz noviju istoriju doprinele širokom obrazovanju i uglednom mestu naše zemlje u međunarodnim okvirima.
Jelena Vesić, nezavisna kustoskinja, kritičarka i predavačica koja se u svom radu bavi odnosom umetnosti i ideologije u polju geopolitičkog pisanja istorije umetnosti, komentariše ovakav izbor Vlade Srbije na čelnu poziciju najznačajnijeg muzeja savremene umetnosti u Srbiji:
Dolazak Viktora Kiša na čelo muzejske institucije samo je još još jedan u nizu udara u temelje smisla politike i umetnosti u vremenu alternativnih činjenica i politike posle istine. To je „novost“ koja nam je bila poznata još od trenutka zataškavanja konkursa za direktora MSU, ali to što nismo iznenađeni ovim totalitarnim sprovođenjem volje partije na vlasti, ne čini nas primirenim pred skandaloznim posledicama devastacije savremene umetnosti, o kojima ćemo se tek osvedočiti. Viktor Kiš je po svemu jedno nestručno lice i čovek koji nema nikakav umetnički i mislilački integritet. Da Muzejem savremene umetnosti koji je nastao na politici jugoslovenstva i antifašizma upravlja neko ko stvara inspirisan nacističkim sloganima i koncentracionim logorima. I to sa takvom žovijalnošću i lakoćom koja vređa sve one tomove knjiga, filmskih rolni, slika i skulptura koje su nastale u civilizacijskom promišljanju (ne)predstavljivosti holokausta. Nadam se da će ovaj skandal konačno motivisati umetnike, kritičare i kustose da nešto urade po pitanju Muzeja. Problematika je dugo na tapetu, a vrlo malo kolega reaguje. Struka je saterana u ugao. E sada da vidimo da li će se iz tog ugla izaći u javni prostor. Sa kojim idejama?
Naime, na konkurs za novog direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu raspisanog 23. januara 2019. svoje projekte sa predloženim programskim smernicama predstavila su četvorica kandidata: dr Zoran Erić, dr Branislav Dimitrijević, Slobodan Nakarada i dr Vladislav Šćepanović, od kojih su poslednja dvojica, Nakarada i Šćepanović, kako su mediji izveštavali, bili viđeni kao kandidati bilo Upravnog odbora MSUB-a ili pak Ministarstva za kulturu i informisanje.
Konačno, Ministarstvo kulture i informisanja je Vladi Srbije, još 20. marta 2019. godine dostavilo predlog da se za direktora imenuje dr Vladislav Šćepanović, na osnovu rezultata konkursa i mišljenja UO, koji je i sproveo konkurs, što je i sam Šćepanović u jučerašnjoj izjavi za SEEcult.org potvrdio i naveo da, koliko zna, „nije postojala ni jedna primedba na legalnost konkursa i sve je urađeno po zakonu“.
Ipak, današnje saopštenje Ministarstva kulture i informisanja Srbije povodom najnovijih rešenja Vlade Srbije o imenovanjima u ustanovama kulture čini situaciju još komplikovanijom objavljivanjem da je upravo Vladislav Šćepanović, imenovan za novog člana Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu (MSUB). Iako je u jučerašnjoj izjavi za medije uputio oštre kritike ovakvoj kulturnoj politici:
O ovome je trebalo dobro razmisliti, jer je primer autokratskog, nedemokratskog delovanja koje vodi u iracionalne odluke koje mogu biti pogubne po našu savremenu umetnost (ako je to ovome društvu uopšte i potrebno).
Naime, kako je SEEcult.org danas preneo, UO MSUB-a, koji je do sada radio u krnjem sastavu nakon smrti umetnika Vladimira Veličkovića i ostavke Aje Jung (Nikola Šuica (predsednik), Aleksandra Lazar, Svetlana Mitić), kompletiran je imenovanjem Vladislava Šćepanovića i njegovog kolege sa Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu, Nikole Kolje Božovića, čime se samo potvrđuju iznesena mišljenja u javnosti da je ovim „privatni“ Savet za kreativne industrije premijerke Ane Brnabić, ojačao za još jednu instituciju kulture od nacionalnog značaja, koja se putem prolongiranja institucionalizovane prakse v.d. direktora i dalje drži u statusu večitog „vanrednog stanja“ poput mnogih drugih ustanove kulture. Kako se na sajtu Saveta za kreativne industrije navodi:
Članovi Saveta su: Nikola Božović, Ivan Brkljač, Vuk Vidor, Jasna Dimitrijević, Aleksandra Lazar, Milan Marković, Andrej Nosov, Tijana Palkovljević Bugarski, Ljiljana Rogač Mijatović, Biljana Srbljanović, Igor Todorović, Egzit fondacija, Beogradska kulturna mreža, Srpska filmska asocijacija, Start IT.
V.K.