Izložba „Antinomije autonomije”, koja se održava od 16. septembra do 14. oktobra 2021. u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić” bavi se problematikom autonomije u njenim različitim značenjima, pokušavajući da ponudi različite odgovore na pitanje koja i kakva je autonomija umetničke oblasti moguća.
Za koncept i organizaciju izložbe koja se večeras otvara u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ na Malom Kalemegdanu odgovorni su Vladan Jeremić i Umetnički savet ULUS-a uključujući i radne grupe ULUS-a za unapređenje profesionalnog i radnog statusa umetnika.
Večerašnji program se sastoji od dodele nagrade na Trijenalu crteža i male plastike 2021 i promocije kataloga ove izložbe u 18h, zatim sledi otvaranje izložbe „Antinomije autonomije” u 18:30h. Javna proba pesme „Vrata su vatra“ – udruženi glasovi protiv otimačine počinje u 19h, dok je predstavljanje predstojećih radionica Babi Badalova u 19:15h.
U propratnom izložbenom tekstu koji potpisuje Vladan Jeremić, preciznije se objašnjava kontekst nastanka izložbe, ključne teorijske problemetike u vezi sa pitanjem autonomije, zatim protivrečnosti koje proizvodi, kao i različite tematske segmente koje izložba obuhvata. Kako se u tekstu naglašava, pitanje opstanka statusa samostalnih umetnika za koji se Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS) trenutno bori kao i autonomije umetničke branše pojavljuje kao krucijalno:
„Stoga, sa jedne strane, „Antinomije autonomije” jesu svojevrsni nastavak prošlogodišnjih napora da se osvetli pitanje statusa samostalnih umetnika i, uopšte, materijalnih uslova rada radnika i radnica u kulturi. Ali, sa druge strane, izložba u opštijem smislu problematizuje autonomiju umetnosti i položaj umetničkog u odnosu na ostale vrste rada, te funkcionalnost zahteva za autonomni status umetnosti u aktuelnim nastojanjima vezanim za regulisanje uslova rada u ovoj oblasti. Pritom je jasno da autonomiju umetničke oblasti treba razlikovati od autonomije statusa umetnika u društvu, iako se one prožimaju na teško raskidiv način.“
Prvi segment izložbe čine radovi koji se bave lokalnim kontekstom cenzure i korišćenja umetničke autonomije kako bi govorili o traumatičnim mestima srpskog društva, dok drugi segment čine radovi koji se bave pitanjem autonomije umetničke forme, te pitanjima autorskih prava i autorstva, ali i kritičkim preispitivanjem funkcije institucije umetnosti, poput muzeja.
Treći segment problematizuje status umetnika i borbu oko njega, pronalaženje nove uloge umetnica i umetnika u ekološkim i društvenim borbama, te brisanje autonomije ili njenu rekreaciju kroz liberalni imperativ slobode, a četvrti segment tematizuje pitanje „novog jezika koji funkcioniše izvan već spomenutog procepa između participativnog i digitalnog, u kojem su obe tendencije opterećene standardizacijom“, kako se objašnjava u propratnom tekstu.
Izložbu prati debatni, radionički i izvođački program u kojem učestvuju Babi Badalov, Mike Watson, Katja Praznik, Vito Vojnits-Purcsár, Dragan Đorđević i drugi.
Na izložbi je ukupno predstavljeno 44 umetnika i umetničkih grupa, od kojih je 24 selektovano po konkursu dok su ostali selektovani po pozivu kustosa.
Održavanje izložbe podržano je sredstvima Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i Sekretarijata za kulturu Grada Beograda, dok su govorni programi podržani od strane Goethe Instituta i Fonda za otvoreno društvo. ULUS se zahvaljuje Kolekciji Marinko Sudac, Kolekciji ETJ i Kolekciji Tomislava Todorovića na ustupanju radova Borisa Demura i Jusufa Hadžifejzovića.
Da ponovimo, izložba je otvorena do 14. oktobra 2021. godine, a radno vreme Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“ je svakog dana sem ponedeljka od 13-20h.
V.K.
Tekst je nastao u okviru projekta koji je sufinansiran iz Budžeta Republike Srbije – Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.