Otvara se 57. Bitef festival: Snago, ne pristaj da budeš nečija

Teme poput otuđenja, usamljenosti, problema socijalizacije mladih, nasilja, feminističkih i antikapitalističkih sagledavanja društvenih problema, ali i pitanja otpora, pobune i nepristajanja u srži su interesovanja predstava i pratećeg programa 57. Bitef festivala.

Zvanični program 57. Bitef festivala otvoriće čuveni pozorišni i filmski reditelj Boro Drašković, član Inicijativnog odbora i član žirija prvog Bitefa 1967. godine, u sredu 4. oktobra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.

Glavni program Bitef festivala pod sloganom „Snago, ne pristaj da budeš nečija“ koji se održava od 3. do 10. oktobra, specifičan je ove godine utoliko što je BITEF uveo novu kolektivnu umetničku praksu, to jest, selektorski tim koji čine Nikita Milivojević, umetnički direktor, Ksenija Đurović, producentkinja programa i dramaturškinja festivala, Tijana Grumić.

Kako u svojoj uvodnoj reči objašnjavaju, kurirali su ovogodišnji program oslanjajući se na sopstvena različita iskustva, sa namerom da festival predstavi umetničke radove koji odražavaju specifična interesovanja i perspektive svakog iz koselektorskog tima, dok je zajednička linija koja se izdvojila kroz sve predstave ona koja povezuje ideje otpora, pobune i nepristajanja:

„Verujemo da pravi otpor nastaje kroz saradnju i izgradnju zajednica spajanjem različitih glasova koji razbijaju ustaljene narative i nude nove mogućnosti. Ovakva vrsta kolektivnog rada sama po sebi dovodi u pitanje hijerarhijske strukture, demokratizuje proces rada i, negujući saradnju, proširuje mogućnost delovanja,“ naveli su koselektori tima festivala.

Dodatno su pojasnili i da je sam slogan ovogodišnjeg Bitefa zapravo stih „Snago, ne pristaj da budeš nečija“ iz pesme „Šuma, plug, jagorčevina“ mlade pesnikinje Radmile Petrović u kojoj se autorka bavi pitanjem nasleđa i (ženskih) predaka.

Predsednica ovogodišnjeg žirija biće prof. dr Ana Vujanović (kulturna radnica i profesorka na HZT, Univerzitet umetnosti u Berlinu; SNDO, Akademija za pozorište i ples, Univerzitet umetnosti u Amsterdamu), a žiri će činiti i Žoris Lakost, dramski pisac i pozorišni reditelj, umetnički direktor „Enciklopedije reči“, Nataša Barbara Gračner, glumica i profesorka glume na Akademiji za pozorište, radio, film i televiziju Univerziteta u Ljubljani, Siniša Ilić, likovni i umetnik performansa, scenograf i kustos i Iris Rafetzider, dramaturškinja festivala Viner Festvohen.

Žiri će odlučivati o tome koja predstava će dobiti Gran pri „Mira Trailović“ kao i specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov“, od onih koje su selektovane za glavni program, poput predstava „Deca sunca“ (Nemačka), „Zbogom, Lindita“ (Grčka), opera-performans „Sunce i more“ (Litvanija), „Raspevana mladost“ (Mađarska), „#Jeanne“ (Švedska), „Wakatt“ (Belgija, Burkina Faso), kao i domaćih produkcija „Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom“ i „Kao i sve slobodne djevojke“.

Bitef Polifonija: O i za mlade

Kao prateći program Bitef festivala i ove godine je pripremljen bogat program Bitef polifonije, program koji je okrenut mladima, njihovim temama i problemima. Ovaj program je nastao 2000. godine prema koncepciji Ljubice Beljanski-Ristić, kao prostor u kome su pozorišni i drugi stvaraoci istraživali procese, relacije i forme koje, kako stoji u najavi programa, „mogu mobilisati snage savremenih izvođačkih praksi u obrazovanju, u pravljenju zajednice, a posebno u borbi protiv nasilja“:

„Dvadeset i tri godine kasnije, nakon isto toliko polifonijskih izdanja usmerenih na obrazovne i društvene pomake, dogodio se masakr u školi. Društvo nasilja odjeknulo je svom silinom, stvarajući utisak da ništa, ali zaista ništa, nema više smisla. Kao da nikakve ogledne i ugledne prakse polifonih autorki i autora nisu mogle da naprave branu protiv izopačene individualističke logike ubijanja i otimanja. Onda se, posle početnog šoka, pojavilo utešno pitanje: Kako bi tek bilo da se ništa nije radilo prethodnih decenija?“, konstatuju i postavljaju pitanje kourednice 24. Bitef polifonije, Irena Ristić i Ljubica Beljanski-Ristić.

Ključne reči ovogodišnje Polifonije, navodi se, same su se nametnule, od nasilja, mladih, obrazovanja, snage, promena.

„Kako ih polifoni autori i autorke danas čuju, gde vide tehnike, taktike i metode za primenu pozorišnih i izvođačkih praksi koje mogu doneti obrazovni obrt, aktivirati mlade, sa njima pronalaziti nove čudne petlje, u pokretu, i bez odustajanja, od fatalnih nesigurnosti do uvek novog početka“, ističe se u uvodnom tekstu programa.

Bitef Polifoniju godinama kreiraju ljudi sa nezavisne kulturne scene Srbije, kroz svoje umetničke eksperimente i važna kritička promišljanja o društvu i umetnosti.

Kompletan program festivala možete pogledati ovde.  

V.K.

Prethodni članak

Bitka za Vlasinu upozorava da građevinski radovi na reci Bistrici ne prolaze bez njihovog nadzora

Rat u Ukrajini je uticao na zapadnobalkansku rutu krijumčarenja ljudi

Sledeći članak