Sindikat Ujedinjenih radnika auto-industrije (UAW) primorao General Motors na značajan ustupak u korist zaposlenih

Postignut je preokret u pregovorima sa General Motors-om, zbog čega neće doći do proširenja štrajka na još proizvodnih centara u vlasništvu ove kompanije, saopštio je Šon Fejn, predsednik Sindikata Ujedinjenih radnika auto-industrije (United Auto Workers — UAW).

Kako ističe Fejn, sporazum koji je sklopljen sa General Motors-om je veliki napredak u pogledu ključnog zahteva sindikata da se mora ostvariti „pravedna tranzicija“ ka proizvodnji električnih vozila, prenosi CNN.

S tim u vezi, General Motors je pristao da zaposleni u njegovim budućim fabrikama baterija za električne automobile budu pokriveni istim kolektivnim ugovorom o radu koji obuhvata članove sindikata UAW u drugim pogonima u General Motors-u. 

Ovo je naročito važan pomak, s obzirom na to da je General Motors u prošlosti insistirao na tome da radnici u pogonima za baterije nisu zaposleni u GM-u, jer tim fabrikama upravljaju zajednička preduzeća u saradnji sa azijskim kompanijama za proizvodnju baterija. Zbog toga su do sada radnici u jednoj od otvorenih GM fabrika baterija bili plaćeni za oko trećinu manje nego što su članovi sindikata trenutno plaćeni.

Nastavlja se štrajk radnika u pogonima Velike trojke

Prošlo je već više od 3 nedelje otkako je po prvi put u istoriji započela istovremena obustava rada u fabrikama tri najveća proizvođača automobila u SAD – Ford-u, General Motors-u i Stellantis-u. Iako nisu najavljena dalja proširenja, trenutno u štrajku i dalje učestvuje 25.000 radnika i radnica. 

Prema rečima Fejna, ustupak General Motors-a iznuđen je pod pretnjom da će se štrajk preliti na njegovu proizvodnu liniju u Arlingtonu u Teksasu, gde se proizvode najprofitabilniji modeli teretnih vozila. Vršenje pritiska na kompanije na ovaj način dokaz je da štrajk daje rezultate, međutim, zahtevi zaposlenih su daleko od ispunjenih, zaključio je.

Osim dogovora koji je postignut sa GM, Ford je ponudio povećanje plata za 23%, dok su GM i Stellantis dali ponudu od 20%. Stellantis i Ford su takođe pristali na prilagođavanje troškova života kako bi zaštitili radnike od rasta cena. Međutim, pitanje penzija još uvek ostaje nerešeno kod sva tri proizvođača.

Zahtevi koij su izneti na početku štrajka za sada ostaju isti i uključuju povećanje plata za 36% tokom naredne četiri godine, korekcije troškova života na godišnjem nivou, penzije za sve zaposlene, veću sigurnost posla, brži put do statusa sa punim radnim vremenom za privremene radnike, četvorodnevnu radnu nedelju, kao i ukidanje višeslojnog režima plata.

K.M.

Prethodni članak

Lex specialis za milijardu evra za EXPO 2027 i Nacionalni stadion

Sloga: Nastavak zabrane zapošljavanja je nastavak agonije i ucene radnika

Sledeći članak