Umetnice i umetnici izborili se za novu upravu ULUS-a: ujedinjeno i solidarno za bolja radna prava

Foto: Isidora Fićović

Tokom proteklog vikenda, na održanoj Izbornoj skupštini ULUS-a izabrano je novo rukovodstvo Udruženja za sve organe i radna tela udruženja, čime su se stekli uslovi za sistemsku borbu umetnika i umetnica unutar svoje krovne radne organizacije za poboljšanje sopstvenih radnih prava i bolje uslove rada.

Posvećeno angažovanje umetnika i umetnica u proteklom periodu uspelo je da okupi i organizuje više nego potreban broj članova i članica ovog reprezentativnog udruženja u kulturi za suštinske promene u njegovom upravljanju.

Na skupštini koja je održana u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ izabrani su novi članovi Upravnog odbora, Umetničkog saveta, Nadzornog odbora, Statutarne komisije i Suda časti ULUS-a – većinom glasova od ukupno prisutnih umetnika. Kako u njihovom saopštenju navode:

Glasačka komisija je konstatovala da je izborima pristupilo 178 članova ULUS-a, od kojih su glasala 172, a nevažećih listića bilo je tri. Ovo je poseban presedan u radu udruženja, koje ima dužu istoriju neredovnog održavanja skupštinskih zasedanja zbog teškog postizanja kvoruma koji podrazumeva prisustvo 120 aktivnih članova udruženja.

Foto: Dragana B Stevanović

Ovo reprezentativno umetničko udruženje od republičkog značaja, koje je ove godine obeležilo vek svog postojanja, najavilo je „konačno rešavanje dugova samostalnih umetnika i umetnica po osnovi plaćanja doprinosa samostalcima“ i snažniju borbu „za poboljšanje ekonomske pozicije umetnika u društvu“.

Takođe, kako dalje navode u saopštenju, članstvo se gotovo jednoglasno izjasnilo da neće podleći bilo kakvim pritiscima gradskih i republičkih institucija da napusti prostor Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“ ni tokom najavljene restauracije.

Foto: Isidora Fićović

Šta sve najavljene transformacije unutar ULUS-a mogu da znače za širu umetničku scenu, kao i za sam ekonomski i socijalni položaj umetnika i umetnica, pitali smo naše sagovornice i sagovornike koji su aktivni na široj kulturno-umetničkoj sceni, kako lokalnoj tako i internacionalnoj.

Tako, kulturološkinja, urednica u Centru za kulturnu dekontaminaciju, Aleksandra Sekulić, za Mašinu komentariše:

Optimizam i ohrabrenje – posle godina urušavanja kredibiliteta preostalih institucija, njihove hibernacije ili zombifikacije, obeshrabrivanja svake vrste kolektivnog organizovanja, umetnika, pisaca, muzičara,  kao i radnika uopšte, relativizacije njihovog rada i ucene komercijalnim spektaklima. Nadam se da će ovaj čin umetnika koji su se udružili ponovo, u doskora urušenoj infrastrukturi svog udruženja, samim tim i u odbrani svojih prava, otvoriti jedan širi proces. Sama zgrada Paviljona „Cvijeta Zuzorić“ je unela važan pretekst svojom istorijom od osnivanja do danas, i nadam se da će to biti dodatni podstrek da se prepoznaju ove tekovine  kao nešto vredno borbe, odgovornog rada ka novom horizontu, u čijem će otvaranju umetnost i kultura imati važnu ulogu.

Foto: Dragana B Stevanović

Nevena Popović, novoizabrana članica Nadzornog odbora (Vajarska sekcija), za Mašinu izjavljuje da su prve promene već vidljive:

Veliki broj članica i članova koji su došli na Skupštinu, kao i dijalog koji se na njoj vodio bili su prvi pokazatelji promena. Aktivno članstvo, otvorena komunikacija i timski rad predstavljaju najvažnije faktore transformacije Udruženja i jedino oni mogu da dovedu do ostvarivanja zajedničkih ciljeva zbog kojih smo i postali članovi/ce ULUS-a.

Slično misli i Isidora Ilić, takođe novoizabrana članica Nadzornog odbora (sekcija Proširenih medija). Ona naglašava važnost povezivanja umetničkih borbi sa širim, društvenim borbama:

Kolektivno angažovanje grupe umetnika i umetnica proteklih meseci oko zajedničkih ciljeva poboljšanja rada svog udruženja generisalo je i timsko vođenje i organizaciju samog procesa Skupštine, što vidim kao model za dalju transformaciju i unapređenje funkcionisanja Udruženja u koji bi trebalo da se uključi još više članova-ica ULUS-a. Verujem da je ishod i izborni rezultat pokazatelj potrebe i samo prvi korak pridruživanja umetnika širem frontu društvenih borbi za socijalna i radna prava.

Jelena Vesić, nezavisna kustoskinja, kritičarka i predavačica koja se u svom radu bavi odnosom umetnosti i ideologije u polju geopolitičkog pisanja istorije umetnosti sa fokusom na eksperimentalne umetničke i izlagačke prakse šezdesetih i sedamdesetih godina u bivšoj Jugoslaviji i Istočnoj Evropi, naglašava važnost sindikalne borbe umetnika koje tek predstoje:

Ovo je prvi put da su se kulturni radnici oglasili sa platforme umetnik i to masivno i solidarno. I da ne zaboravimo, iz postojećeg sindikalnog udruženja koje je tokom poslednjih dekada do krajnje instance korumpirano i stavljeno van funkcije. Baš kao i mnogi drugi sindikati i stručna udruženja. Borbe koje predstoje su velike i neizvesne. Mi koji smo se borili za solidarnost, povezivanje i politizaciju umetničkih praksi još od početka dvehiljaditih, kroz stvaranje organizacije Druga scena i na svakom drugom koraku – kroz sadržaje koje smo pravili, kroz drugačije načine proizvodnje i povezivanje sa drugim socijalnim grupama – vrlo dobro znamo šta znači borba i kolike su snage asimilacije, kao i koliko je teško pokrenuti se posle tako velikih uloga i gubitaka.

Samostalna likovna umetnica iz Beograda koja već dugi niz godina živi i radi u Berlinu, Tanja Ostojić, koja je nedavno u britanskom listu Gardijanu proglašena jednom od 25 najboljih umetnika(ca) 21. veka, za Mašinu je sažela svoje utiske povodom ishoda izborne skupšine ULUS-a čija je članica od 1996. godine:

Čestitam od srca brojim svojim koleginicama koje su se nesebično angažovale i preuzele na sebe da vode naše strukovno udruženje u narednom periodu na jedan angažovaniji i solidarniji način. Briga za status svake članice, posebno nezavisne umetnice i njihova nezavidna socijalna situacija su proritet, kao i očuvanje prostorija koje pripadaju udruženju. Slažem se da je vreme za statutarne izmene i za uvođenje reformi u ULUS, kao i da se poboljša kvalitet umetničkih programa. Nadam se da će to imati pozitivan upliv i na odnos i na ulaganja Grada, Ministarstva kulture i socijalnih, penzionih, poreskih i zdavstvenih fondova na naše životne i radne okolnosti u praksi. Zahvalna sam onima koji su se angažovali.

Foto: Isidora Fićović

Zoran Pantelić, umetnik i producent kuda.org, član predsedništva Sаvеza udružеnjа likоvnih umеtnikа Vојvоdinе (SULUV) i član Upravnog odbora Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS), pored reči podrške skreće pažnju i na mukotrpan posao koji predstoji novoizabranoj upravi ULUS-a:

Veoma ohrabrujuća vest! Svi koji su aktivni u polju savremene umetničke produkcije u nasem drustvu verovatno dele ovakvo osećanje. Veoma značajna činjenica da se pokrene nužna reorganizcija najstarijeg esnafskog i profesinalnog udruženja čija uloga može da doprinese celokupnoj nezavisnoj sceni u Srbiji. Naravno predstoje delikatni procesi unutar članstva u samom procesu reorganizacije i funkcionisanja ULUS-a. Ohrabruje činjenica da su se sami umetnici organizovali i pokrenuli proces koji treba da doprinese boljim uslovima rada, statusa i ulozi umetnosti u društvu.

Takođe članica UO NKSS-a, asocijacije koja okuplja mnogobrojne akterke i aktere sa nezavisne kulturno-umetničke scene, Milica Pekić, istoričarka umetnosti, smatra da je u borbi za poboljšanje sveukupne situacije u sektoru kulture, neophodno osnaživanje ULUS-a i sličnih umetničkih udruženja:

Za rešavanje nagomilanih problema u polju umetnosti i kulture koji se tiču statusa ovog polja u društvu, budžeta koji se izdavaja za sektor kulture, radnih prava i uslova rada u polju kulture, nedostatka infrastrukture i drugih javnih resursa dostupnih za rad umetnika i kulturnih radnika, lošeg upravljanja postojećim resursima, tendencije komercijalizacije čitavog sektora i mnogih drugih problema, važno je da se osnaže postojeća strukovno-sindikalna udruženja kako bi se aktivno uključila u borbu za promenu statusa kulture i umetnosti u društvu i radnih uslova u ovom polju. Izbornu skupštinu ULUS-a vidim kao veoma ohrabrujući korak u tom pravcu u kome se ogleda i zrelost i odlučnost velikog broja umetnika, aktivnih na umetničkoj sceni, da jedno ovako važno udruženje povrati svoju prvenstveno sindikalnu a onda i širu društvenu funkciju koju bi moralo da ima.

Foto: Vladan Jeremić

Istoričar umetnosti, kustos i profesor na Visokoj školi likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu, Branislav Dimitrijević, pored iskazanih čestitki članovima i članicama ULUS-a, skreće pažnju na njihovo hrabro organizovanje i precizno artikulisane potrebe i zahteve:

Čestitam članovima Udruženja likovnih umetnika Srbije na istrajnosti, organizovanosti i solidarnosti, dakle na svemu onome što je ranije manjkalo da se konačno sprovede ovako tektonska promena u jednom decenijama disfunkcionalnom ali grčevito održavanom ideološko-umetničkom aparatu. Najavljene transformacije su veoma precizno i smelo iskazane i želim puno uspeha na njihovoj realizaciji svim članovima novoizabranih rukovodećih organa.

Marijana Cvetković, iz Stanice Servisa za savremeni ples, organizacije, koja godinama unazad daje nesumljiv doprinos nezavisnoj i eksperimentalnoj plesnoj i izvođačkoj sceni, smatra da je ovo pokazatelj da je moguće samoorganizovati se unutar okoštalih umetničkih institucija, uz isticanje važnosti sindikalne borbe umetnika i umetnica:

Mi, kulturni radnici, umetnici i stručnjaci u kulturi već duže vreme nemamo nikakav suštinski odnos sa javnim institucijama kulture jer su nam oduzete i predate na upravljanje oportunoj i poslušnoj manjini naših kolega koji ostvaruju tuđe interese suprotne javnom interesu.  Zato je nova situacija u ULUS-u kao reprezentativnom umetničkom udruženju značajan preokret i šansa da se pokaže da je moguće samoorganizovanje, uz transparentan rad i otvaranje krucijalnih pitanja položaja umetnika koja su godinama ignorisana radi ostvarivanja privatnih interesa privilegovanih mediokriteta i oportunista na likovnoj sceni. Od novog tima očekujem da odgovorno i odlučno iskoristi priliku za preobražaj udruženja u pravcu sindikalne borbe za prava umetnika, kao i da se odupre pritiscima procesa privatizacije (nasledjenih resursa udruženja), merkantilizacije i neutralizacije daljeg odlučnog delovanja  kroz unutrašnje sukobe.

Foto: Danilo Prnjat

Dejan Vasić, nezavisni kustos i urednik kulturno propagandnog kompleta Beton, smatra da je neophodno da u procesu daljih transformacija udruženja, umetnici adresiraju i goruće socio-ekonomske probleme šire zajednice:

Pozdravljam aktiviranje umetnika i umetnica srednje i mlađe generacije koji su se udružili i preuzeli upravljanje strukovnim udruženjem ULUS. Ovaj politički čin treba razumeti kao prvi, važan korak, dok bi drugi korak bilo prepoznavanje da se mora odgovoriti na uznapredovalu fašizaciju društva, ekološku i migrantsku krizu, opadanje životnog standarda, kao i na ukidanje teško stečenih socijalnih i političkih prava ne samo umetnika, već i širih društvenih slojeva.

Kustos u Nezavisnoj umetničkoj asocijaciji Remont, Miroslav Mića Karić, podvlači važnost solidarnosti među svim članovima i članicama ULUS-a:

Pre svega mislim da je jako važna i dobrodošla svaka inicijativa koja se bavi aktuelizacijom i rešavanjem bitnih pitanja u vezi sa poboljšanjem statusa umetnika i uslova u kojima rade. Transfromacija udruženja sa svim izazovima koji predstoje zahtevaće solidarnost i istrajnost svih članova u daljoj konsolidaciji i osnaživanju važnog činioca definisanja i odbrane zajedničkih interesa umetničke zajednice. Srećna Nova godina i srećan rad!

Foto: Nikola Radić Lucati

Najavljeni radikalni raskid sa ranijim rukovodstvom, kako ističu, ogleda se ne samo u činjenici da nikome iz ranijeg mandata nije dato poverenje, nego i u tome „da se članstvo velikom većinom glasova opredelilo da ne verifikuje odluku prethodnog Umetničkog saveta kojom je u članstvo primljena Olivera Karić Nedeljković, sestra domaćeg biznismena i političara Bogoljuba Karića“.

Ko su sve novi članovi Upravnog odbora, Umetnički savet, Nadzornog odbora i drugih tela udruženja, kao i kompletan zapisnik sa izborne skupštine možete pogledati na sajtu ULUS-a.

V.K.


Prethodni članak

Danas Izborna Skupština ULUS-a: borba umetnika i umetnica za sopstvena radna prava i bolje uslove rada

Portal Mašina vam želi puno sreće i manje kapitalizma u 2020. godini!

Sledeći članak