Namere rukovodstva javnog gradskog preduzeća GSP Beograd da putem socijalnog programa smanji broj zaposlenih, o čemu smo pisali pre par meseci, će se konačno i obistiniti ukoliko gradski odbornici usvoje predlog budžeta za sledeću godinu i Program poslovanja ovog javnog preduzeća.
„Preduzeće će u narednom periodu i zvanično pokrenuti postupak rešavanja viška zaposlenih, gde se usled prestanka potrebe za radom zaposlenih na neodređeno vreme usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena, u prvoj polovini 2025. godine očekuje odlazak oko 300 zaposlenih“, kaže za Mašinu Ivan Banković, saobraćajni inžinjer i predsednik sindikata „Centar GSP Beograd“.
Ipak, kako objašnjava naš sagovornik, i pored sprovedene ankete u samom preduzeću i predloženog programa poslovanja za sledeću godinu, ostaje nejasno koji će kriterijumi biti primenjeni. Tako ostaju pitanja o tome koji zaposleni i sa kojih radnih mesta će moći da iskoriste dobrovoljno napuštanje preduzeća, da li će postojati ograničenja u pogledu broja godina radnog staža, starosti zaposlenog i drugog statusa zaposlenog. Ono što se svakako očekuje jeste da program neće važiti za zaposlene na poslovima vozača autobusa, tramvaja, trolejbusa, elektro vozila i specijalnih vozila, koji su i dalje deficitarno zanimanje i u GSP-u, ali i generalno na tržištu rada.
Na kraju 2024. godine u gradskom prevozniku ima 5450 zaposlenih, od čega je 2950 na poslovima vozača, odnosno više od polovine od ukupnog broja zaposlenih. Na taj broj treba dodati i 100 lica angažovanih na održavanju higijene vozila, koji nisu u radnom odnosu, već ih preduzeće angažuje na osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova, koji ne ulaze u ukupan broj zaposlenih u preduzeću.
„Kada pogledamo detaljnije projekcije kadrovskih resursa GSP-a, zaključujemo da je u toku 2024. godine preduzeće, po svim osnovama, napustilo 461 zaposlenih, dok je zaposleno 300 novih radnika, od čega je 151 vozač, a 149 zaposlenih na drugim poslovima, dok je za 2025. godinu planiran odlazak oko 650 zaposlenih, od čega oko 300 zaposlenih po osnovu dobrovoljnog napuštanja preduzeća, a preostali broj po drugim osnovama, pa bi broj zaposlenih u GSP-u u toku 2025. godine trebalo da bude smanjen na oko 5000 ljudi, što je u kumulativnom zbiru za 450 zaposlenih manje u odnosu na stanje na današnji dan“, objašnjava Banković.
Programom poslovanja, koji je poslat gradskoj Skupštini na usvajanje, je predviđeno i da se smanji broj zaposlenih u Sektoru održavanja vozila, što se opravdava nabavkom većeg broja novih autobusa i manjeg broja novih tramvaja, pa će potrebe za izvršiocima na tehnološkim radnim mestima biti manja.
„Pitanje je da li bi takav potez dugoročno bio dobar za preduzeće, imajući u vidu da će i ta nova vozila izaći iz garantnog perioda i da se iskusni, dobro obučeni majstori i inženjeri ne mogu dobiti preko noći, već je to proces obuka, treninga, praktičnog znanja i iskustva i ne bi bilo dobro da se broj radnika održavanja enormno smanji, a kroz tri godine stvori potreba za prijemom velikog broja zaposlenih na tim poslovima“, kaže Banković za Mašinu.
On smatra da je GSP-u preko potrebna temeljna reorganizacija, drugačiji model organizacione strukture i zapravo transformacija u stabilnu i održivu kompaniju, što se, veruje Banković, svakako neće postići ako je cilj samo smanjiti broj zaposlenih „reda radi“, bez da se srednjoročno i dugoročno razmišlja o budućnosti ovog značajnog sistema u gradu Beogradu.
„Bez sumnje, odluke koje su aktuelni gradonačelnik Beograda i trenutna gradska vlast donosili u prethodne dve godine bile su direktno usmerene da GSP ima sve manje prostora za rast, razvoj i nove tehnologije, a ključno je što su brojne linije i poteze linija preuzeli privatni prevoznici koji nemaju dovoljno iskustva, tehnološkog i stručnog kapaciteta i nije im na prvom mestu interes građana koji koriste javni prevoz i zaposlenih, već isključivo interes profita vlasnika tih firmi“, rekao je Banković.
Ovo je i razlog zbog kojeg je, prema mišljenju našeg sagovornika, GSP kao transportna kompanija sve manje održiv sistem, a sve više glomazan i u svim sferama zakržljao sistem prema kojem se osnivač (grad Beograd) „ophodi maćehinski“. Kao takav GSP opstaje isključivo zahvaljujući radnicima osnovne delatnosti potpomognutim pojedinim inženjerima i pojedinim iskusnim rukovodiocima koji to preduzeće poznaju do srži.
I besplatni prevoz ima svoje posledice
Najnovija najava gradonačelnika Beograda, Aleksandra Šapića, o „besplatnom“ javnom prevozu, iako se zapravo sav teret finansiranja u potpunosti prebacuje na budžet grada Beograda, će takođe ostaviti posledice po zaposlene u sistemu javnog prevoza.
„Posledice takve odluke donete na prečac će tek biti vidljive narednih godina, a prva posledica će biti ponovo po zaposlene – ni krive ni dužne, a to su zaposleni na poslovima kontrolora karata u JKP Naplata prevozne usluge. Prema zvaničnim podacima i Programu poslovanja za 2025. godinu, to preduzeće će i dalje nastaviti da postoji, ali će smanjiti broj zaposlenih za 100. Nejasno je na koji način će doći do smanjenja broja zaposlenih, a kontrolori nikako ne bi smeli da ispaštaju zbog ishitrenih i populističkih odluka trenutnog gradonačelnika“, kaže Banković za Mašinu.
Umesto toga, predsednik sindikata „Centar GSP Beograd“, smatra da bi korisno za ceo grad, a odgovorno prema tim ljudima bilo da im se omogući prelazak u GSP i to na poslovima otpravnika, kao i u Sekretarijat za javni prevoz, na poslovima dispečera, jer su upravo to poslovi koji će dobiti posebno važnu ulogu kada se sprovede gradonačelnikova ideja o „dinamičkom redu vožnje“.
„Upravo ti ljudi sa velikim iskustvom i znanjem mogu da se prekvalifikuju i obuče da budu od velike koristi u poslovima operativnog upravljanja i kontrole vozila javnog prevoza, jer je to deo sistema koji je trenutno funkcioniše pod velikim pritiskom i sa nedostatkom ljudstva“, zaključuje Banković.
M.M.