Kome smeta jaka žena?

U jeku reakcija na najavu Zaštitnika građana, Zorana Pašalića, da će pokrenuti postupak ocene ustavnosti odredbi Zakona o rodnoj ravnopravnosti, koje se odnose na upotrebu rodno osetljivog jezika, donosimo vam kritičku analizu aktuelne sprege pojedinih državnih, crkvenih i naučnih institucija u legitimisanju ideologije koja otvoreno diskriminiše i zbog čega je potrebno da se borimo da žene budu vidljive i u jeziku.

U jeku reakcija na najavu Zaštitnika građana, Zorana Pašalića, da će pokrenuti postupak ocene ustavnosti odredbi Zakona o rodnoj ravnopravnosti, koje se odnose na upotrebu rodno osetljivog jezika, donosimo vam kritičku analizu aktuelne sprege pojedinih državnih, crkvenih i naučnih institucija u legitimisanju ideologije koja otvoreno diskriminiše i zbog čega je potrebno da se borimo da žene budu vidljive i u jeziku.

Rekreacija starijih građana nakon mesec dana zabrane izlaska iz kuće; Foto: Nemanja Pančić / Kamerades

Godina pandemije kroz fotografije kolektiva Kamerades

Odlazećoj godini svakako nije falilo dramatičnih i značajnih momenata koje je trebalo zabeležiti. Sve ono o čemu smo pisali na portalu Mašina se našlo i na fotografijama kolektiva Kamerades.

Odlazećoj godini svakako nije falilo dramatičnih i značajnih momenata koje je trebalo zabeležiti. Sve ono o čemu smo pisali na portalu Mašina se našlo i na fotografijama kolektiva Kamerades.

2019. godina kroz fotografije kolektiva Kamerades

Odlazeća godina predstavlja još jednu u nizu onih koje nisu donele značajne društvene pomake u Srbiji. Za većinu stanovništva 2019. godina je predstavljala nastavak borbe za preživljavanje što je u nekim momentima prerastalo i u kolektivne napore za promenama, nažalost ti pokušaji nisu dovodili do značajnijih promena na širem planu.

Doći će partizani opet – dođite i vi

Predstava „Doći će partizani opet“ koja će svoje četvrto pretpremijerno izdanje imati sutra, 26. decembra u Magacinu, Kraljevića Marka 4, sa početkom u 20.30h, poziva na razmišljanje o novim partizanima i novim frontovima borbe, na angažovanje u pobuni, organizovanju i otporu.

Godina bez leta: o nesavršenosti kao borbenom alatu

Umetnička i ljudska nesavršenost, greška, padanje i uzdizanje, neprestani porazi i borba, ključne su reference plesne predstave pod nazivom „Godina bez leta“, realizovane u koprodukciji Bitef teatra i Stanice Servisa za savremeni ples, premijerno izvedene tokom aprila meseca.

2018. godina u Kamerades fotografijama

Postoji mnogo načina na koje možemo napraviti rekapitulaciju odlazeće godine, jedan od njih je i kroz fotografije kolektiva Kamerades. Ova serija fotografija prikazuje neke od značajnih dešavanja u godini iza nas, kao i neke „male“ prijatne stvari koje su nam svima potrebne kako bismo nastavili život i borbu u ne tako šarenoj realnosti.

Nikšićka željezara – gigant bez prošlosti

Deo nekadašnje foto arhive željezare „Boris Kidrič“ iz Nikšića predstavljen je na izložbi o protivrečnostima jugoslovenskog socijalizma „Gradove smo vam podigli“ u okviru istraživanja o odnosu razvoja grada i željezare koje je sproveo Milivoje Krivokapić iz Kulturnog centra PUNKT. Izložba se može pogledati do 2. jula u umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ u Beogradu, a deo ove građe možete pogledati u našoj galeriji.

Deo nekadašnje foto arhive željezare „Boris Kidrič“ iz Nikšića predstavljen je na izložbi o protivrečnostima jugoslovenskog socijalizma „Gradove smo vam podigli“ u okviru istraživanja o odnosu razvoja grada i željezare koje je sproveo Milivoje Krivokapić iz Kulturnog centra PUNKT. Izložba se može pogledati do 2. jula u umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ u Beogradu, a deo ove građe možete pogledati u našoj galeriji.

Ovo ostrvo: rasprava o ljudskom stanju u tri poglavlja

Kako se društveno telo vekovima transformisalo u otuđeno telo radne snage, ključna je tema predstave pod nazivom Ovo ostrvo: rasprava o ljudskom stanju u tri poglavlja, premijerno izvedene u Bitef teatru krajem novembra meseca. Ljudsko telo prilagođeno kapitalističkom načinu proizvodnje vekovima je upregnuto u repetativnim i mehanicističkim radnjama u cilju eksploatacije i proizvodnje viška vrednosti. No kako ponovo promišljati ljudsko telo kao društveno telo, izvan postavljenih društvenih odnosa, telo koje bi (ponovo) bilo neproduktivno, lenjo, razotuđeno, slobodno?

Fabrika Viome – okupiraj, odupri se, proizvodi

Prakse radničkog okupiranja i preuzimanja fabrika pokazuju kako je proizvodnju moguće ne samo organizovati već i povećati i bez privatne vlasničke strukture preduzeća. Krizu kapitalističke ekonomije prati i otpor radnika i radnica koji se bore za preuzimanje sredstava za proizvodnu; od Južne Amerike do nedavnog juga Evrope koji svedoči o seriji okupacija fabrika. Jedan od tih primera je i fabrika Viome iz Soluna o kojem govori film koji vam donosimo.

Karneval usred ruševina

Zidne novine su „likovno – informativni projekat“ koji je pokrenuo umetnički kolektiv KURS pre tri godine.

Dolap

Park Palas u Beogradu je nedavno dobio, za sada privremenu, novu skulturu – Dolap, doktorski umetnički projekat umetnice Milice Ružičić koji je ujedno i nastavak njenih istraživanja i prikazivanja odnosa moći i klasno podeljenog društva unutar kapitalistički uspostavljenog sistema. Literarna osnova ove skulptorske celine je pesma Milana Rakića Dolap nastala 1902. godine, dok je ključna teorijska referenca tekst o ideologiji i državnim ideološkim aparatima, Luj Altisera.

Spomenici revoluciji

Fotografije mnogobrojnih spomenika posvećenih revoluciji i narodno-oslobodilačkoj borbi podignutih u periodu između 1945. i 1990. na teritoriji Socijalističke federativne republike Jugoslavije, kao deo dugogodišnjeg projekta Marka Krojača (Marc Schneider), umetnika, fotografa i aktiviste (iz Nemačke), aktuelizovani su kroz nedavno otvorenu izložbu „Ovde je metak ludovao“ u Uličnoj galeriji.

O solidarnosti

Video rad „O solidarnosti“ (2013) bazira se na istraživanju sprovedenom u Beogradu i Zagrebu tokom 2011. i 2012. godine i radio-drami pod nazivom „O solidarnosti: Zašto je važno misliti o studentskim protestima 30 ih godina XX veka“ produciranoj i izvedenoj u okviru UrbanFestivala 2012 u Zagrebu. Njegova osnovna namera je da se aktualizuje deo zaboravljene istorije revolucionarnih studentskih borbi u Kraljevini Jugoslaviji i istakne međusobna povezanost studenata, njihova borba, komunikacija i solidarnost koja je često išla i van granica studentskog pokreta.